افغانستانخبر برتر

وزیر خارجه طالبان: خواست‌های عادلانه کشورهای اسلامی را می‌پذیریم.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که در اسلام‌آباد برگزار شده است، گفت که طالبان تمامی پیشنهادات و نگرانی‌های «عادلانه» کشورهای اسلامی را که منجر به ختم بحران کنونی شود، می‌پذیرند.

متقی امروز «یک‌شنبه، ۲۸ قوس» در نشست سازمان همکاری اسلامی که در مورد افغانستان برگزار شده است، به نماینده‌گی از حکومت سرپرست طالبان سخنرانی کرد.

او در سخنرانی خود تأکید کرد که طالبان به‌عنوان «اعضای یک خانواده»، آماده پذیرفتن همه خواست‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهادات عادلانه کشورهای اسلامی در مورد افغانستان که منجر به بیرون‌رفت از بحران کنونی شود، هستند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تأکید کرد که طالبان به‌عنوان یک «دولت مسوول و نماینده شهروندان افغانستان»، تامین حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت شخصیت‌های شایسته از اقشار مختلف در دولت را مسوولیت خود می‌دانند.

او یادآور شد که در این زمینه کارهایی انجام شده و حکومت سرپرست طالبان متعهد به ادامه این کارها است.

وی تأکید کرد که انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچ کسی نیست.

امیرخان متقی در حالی از تامین حقوق بشر و حقوق زنان اطمینان داده است که نهادهای حقوق بشری، طالبان را به نقض این موارد متهم می‌کنند. به‌تازه‌گی سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی گفته است که طالبان پس از به قدرت رسیدن، اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین را شکنجه کرده و کشته‌اند.

هم‌چنان با سقوط حکومت پیشین، وزارت امور زنان حذف شده است و طالبان در کابینه سرپرست‌شان به زنان سهم نداده‌اند. در کنار این، حکومت سرپرست‌ آنان تاکنون زمینه رفتن دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را به مکتب فراهم نکرده است.

از سوی دیگر، مولوی امیرخان متقی مدعی شد که با تسلط طالبان بر کابل، جنگ ۴۳ ساله افغانستان به پایان رسیده و برای اولین بار در چهار دهه گذشته، شمار تلفات به «صفر» تقرب کرده است.

او افزود که اکنون امنیت در افغانستان برقرار و فرصت‌های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور فراهم شده است. او از کشورهای جامعه جهانی، به ویژه کشورهای اسلامی خواست که در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان اطمینان داد که تمامی سهولت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم می‌شود.

او گفت: «افغانستان اکنون می‌تواند به مرکزی برای یکپارچگی اقتصادی در منطقه تبدیل شود.در زمانی که ملت ما گرفتار جنگ، خشکسالی، بیماری و فقر است، میلیاردها دلار از ذخایر مردم ما مسدود شده است، پروژه‌های عمرانی صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بانک آسیایی و سایر آژانس‌ها و کمک‌ها در حالت توقف بوده، سیستم‌های بهداشت، آموزش و خدمات عمومی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به مردم آسیب می‌رساند.»

او هم‌چنان خاطرنشان کرد که تمامی ادارات دولتی به‌گونه عادی به فعالیت خود و حدود ۵۰۰ هزار کارمند دولت پیشین همانند گذشته به وظایف خود، ادامه داده‌اند. به گفته او، هیچ‌کس در ادارات مورد تبعیض قرار نگرفته‌ است.

گفتنی است که طالبان در حالی بر پذیرفتن شرایط و خواست‌های کشورهای اسلامی تأکید کرده‌ که تاکنون به این خواست‌ها توجه نداشته‌اند. اکثر کشورهای اسلامی از طالبان خواسته‌اند که حقوق زنان را مراعات و یک حکومت فراگیر را تشکیل کنند. در حال حاضر در کابینه سرپرست طالبان نماینده‌گان اقوام حضور ندارند و زنان نیز به حاشیه رفته‌اند. طالبان اما با رد این ادعاها گفته‌اند که از تمامی مردم افغانستان نماینده‌گی می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا