افغانستانخبر برتر

امریکا و طالبان در مورد تشکیل نظام سیاسی همه‌شمول گفت‌وگو می‌کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که قرار است تام وست، نماینده ویژه آن‌ کشور در امور افغانستان با هیأت طالبان در مورد تشکیل نظام سیاسی همه‌شمول گفت‌وگو کند.

در خبرنامه‌ این‌وزارت‌ که روز «یک‌‌شنبه، ۳دلو» نشر شد، آمده است که این گفت‌وگو فردا در اسلو، پایتخت ناروی انجام می‌شود.

به گفته وزارت خارجه امریکا، تشکیل یک نظام سیاسی که از همه مردم افغانستان نماینده‌گی کند، در صدر آجندای دیدار تام وست و هیأت طالبان قرار دارد.

هم‌چنان گفته شده است که نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در مورد رسیده‌گی فوری به بحران انسانی و اقتصادی و دست‌رسی زنان به حق آموزش و کار، با هیأت طالبان در اسلو گفت‌وگو می‌کند.

مبارزه با تروریسم و رفع نگرانی‌های امنیتی امریکا از افغانستان، از مباحث دیگر این گفت‌وگو میان دو طرف در اسلو است.

در همین حال، یک مقام وزارت امور خارجه امریکا نیز تأیید کرده است که تشکیل یک نظام سیاسی همه‌شمول، پاسخ به بحران‌های فوری انسانی و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم و هم‌چنان حقوق بشر، به‌ویژه آموزش برای دختران و زنان در دستور کار این نشست قرار دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان، روز شنبه، ۲ دلو، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فرانسه، ابراز امیدواری کرده است که این گفت‌وگوها در تبدیل فضای جنگ به یک وضعیت صلح‌آمیز کمک کند.

گفتنی است که تاکنون هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی که از طالبان میزبانی می‌کند، نیز تاکید کرده است که این گفت‌وگوها به معنای‌ مشروعیت‌دهی یا به رسمیت شناختن طالبان نیست.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا