افغانستانخبر برتر

نمایندگان طالبان و نظامیان اوزبیکستان دیدار کرده اند.

دیدار نمایندگان طالبان و نظامیان اوزبیکستان؛ طالبان: هدف از دیدار، رفع سوءتفاهم و مشکلات مرزی با اوزبیکستان بود

دیدار بین هیئت وزارت دفاع طالبان و مقام‌های نظامی اوزبیکستان در بندر حیرتان و در حالی صورت گرفته که اخیراً داعش مدعی شد، چند موشک را از خاک افغانستان به اوزبیکستان پرتاب کرده.

چند روزی پیش هم عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر ویدئویی ادعا کردند که چرخبال‌های نظامی اوزبیکستان در فضای افغانستان گشت زده‌اند.

به گزارش خلیل نوری خبرنگار بی‌بی‌سی، در این دیدار هیئت طالبان را مولوی غوث‌الدین فرمانده لوای ۶ مرزی و جانب اوزبیکستان را خال نظروف فرمانده واحدهای مرز جنوبی و بردیوف ابرار کمیسار شهر ترمز نمایندگی می‌کردند.

وزارت دفاع طالبان با نشر تویتی گفته این دیدار در شهرک مرزی حیرتان و با هدف جلوگیری از سوءتفاهم و بروز مشکلات مرزی صورت گرفته.

طالبان گفته‌اند که هر دو طرف بر حفظ خویشتنداری و هماهنگی بیشتر در صورت بروز سوءتفاهم و مشکلات تاکید کردند.

در تصاویر منتشرشده از این دیدار، دست‌کم ۴ نفر از افراد طالبان و ۶ نظامی از اوزبیکستان دیده می‌شوند.

مشخص نیست پیشنهاد برگزاری این جلسه از کدام طرف مطرح شده، اما روسیه و کشورهای آسیای میانه همواره نگرانی‌شان را از نفوذ و حضور گروه‌های تندرو اسلامی از جمله داعش در افغانستان ابراز کرده‌اند.

حدود یک و نیم ماه پیش داعش با انتشار ویدئویی مدعی شد که چند موشک را به اوزبیکستان شلیک کرده، ادعایی که از سوی مقامات آن کشور رد شد.

این گروه ادعای مشابهی را در مورد تاجیکستان نیز مطرح کرد.

اوزبیکستان و تاجیکستان با آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در اگست پارسال، علاوه بر تقویت استحکامات مرزی، چندین مانور نظامی مشترک نیز در نقاط مرزی خود با افغانستان، انجام دادند.

در همین حال روسیه با وجود این که به‌شدت درگیر جنگ در اوکراین است، وضعیت در افغانستان را نیز زیر نظر دارد. یک هیئت فنی روسیه اخیراً به کابل سفر کرده تا در بازسازی و حفظ و مراقبت مکروریان‌ها، تاسیسات ساخت دوران شوروی، کمک کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا