افغانستان

معاون دبیرکل سازمان ملل: ترس افتادن سلاح‌ها بدست تروریست‌ها در افغانستان تحقق یافته است

ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم می‌گوید که ترس از افتادن سلاح و مهمات بدست «تروریست‌ها» در افغانستان در حال حاضر تحقق یافته است.

او این اظهارات را دیروز (جمعه، ۳ سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی تهدیدات داعش علیه صلح و امنیت بین‌المللی بیان کرده است.

او با ارائه به گزارشی هشدار داد که گروه‌های وابسته به داعش در کشورهای افریقایی، از جمله ساحل مالی، بورکینافاسو و نیجر در حال افزایش اند.

او افزوده است: «فراتر از افریقا، وضعیت در افغانستان به تدریج پیچیده می‌شود و ترس افتادن سلاح و مهمات بدست تروریست‌ها در حال حاضر تحقق یافته است.»

با خروج امریکا از افغانستان و فروپاشی دولت این کشور، تمام تجهیزات نظامی بدست طالبان افتاده است. در این دو سال بارها از قاچاق اسلحه از افغانستان به سایر کشورها و دست‌یافتن گروه‌های تروریستی به این تجهیزات نگرانی شده است.

در نشست دیروز ناتالیا ژرمن، مدیر اجرایی کمیته مبارزه با تروریسم گفته است که علی‌رغم کاهش کنترل ارضی، داعش همچنان چابک و جاه‌طلب است.

او با تشریح راه‌حل‌ها، گفته که کمیته مبارزه با تروریسم به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهد تا چگونگی ابزارها و کاربردهای فناوری جدید را در مبارزه با تروریسم کشف کند.

در نشست دیروز نماینده‌ی اکوادور هم نسبت به وضعیت افغانستان و توانایی داعش در انجام حملات در منطقه مانند حمله‌ی ۳۰ جولای در پاکستان و ۱۳ آگست در ایران ابراز نگرانی کرده است.

وی با تأکید بر لزوم بسته‌شدن منابع مالی داعش، گفته است که اضافه‌شدن صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) به پیمان هماهنگی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل جهت تلاش‌های چندجانبه برای مقابله با این موضوع کمک می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده‌ی امریکا که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، در اظهارات خود گفته است که ایالات متحده به ارائه‌ی کمک‌های اساسی به شرکای افریقایی خود در مبارزه با داعش و القاعده ادامه می‌دهد.

او گفته است که در جنوب آسیا، افغانستان هم نباید پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده و داعش باشد.

در همین حال نماینده‌ی روسیه از آنچه که نقش غرب در پرورش داعش در خاورمیانه، افریقا و افغانستان خوانده، انتقاد کرده است.

او گفته است: «ظهور داعش در خاورمیانه نتیجه‌ی مستقیم تجاوزات امریکا و ائتلاف آن ها علیه عراق بود.» به‌گفته‌ی او، در افریقا نیز با تجاوز «ناتو» به لیبی، داعش در آن‌جا ظاهر شد.

نماینده‌ی روسیه گفته است: «وضعیت افغانستان همچنین نمونه‌ی بارز این است که غرب از مسائل ضد تروریسم برای خدمت به منافع خودخواهانه‌ی ژئوپلیتیک خود استفاده می‌کند.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا