افغانستانخبر برتر

طالبان: پهبادهای امریکایی از حریم هوایی پاکستان وارد افغانستان می‌شود، پاکستان رد کرد.

وزارت خارجه پاکستان ادعاهای طالبان مبنی بر استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله امریکا بر ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده را رد کرد.

رسانه پاکستانی دان، گزارش داده است که پاسخ وزارت خارجه این کشور روز یک‌شنبه، ۲۸ آگست، پس از متهم شدن پاکستان توسط ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، به‌خاطر فراهم کردن حریم هوایی‌اش برای حمله پهپادی امریکا، نشر شد.

براساس این گزارش، ملا یعقوب حمله امریکا بر ظواهری را ادامه «تهاجم» واشنگتن خوانده است.

اظهارات مجاهد کمتر از یک ماه پس از آن بیان شد که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، از کشته شدن ظواهری در حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل خبر داد.

مجاهد گفته است که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی همچنان بر فراز کابل در حال پرواز هستند.

مجاهد در پاسخ به این سوال که این پهپادها از کجا آمده‌اند، به خبرنگاران گفته است: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که آن‌ها [پهپادهای امریکایی] از پاکستان و با استفاده از حریم هوایی این کشور وارد افغانستان می‌شوند. ما از پاکستان می‌خواهیم که اجازه ندهد از حریم هوایی این کشور علیه ما استفاده شود.»

مجاهد گفته است: «آن‌ها [امریکایی‌ها] این کار را بی‌شرمانه انجام می‌دهند. ما این اقدام غیرقانونی را محکوم می‌کنیم و از امریکایی‌ها می‌خواهیم به آن پایان دهند.»

در پاسخ به این ادعاهای طالبان، عاصم افتخار احمد، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای گفته است که پاکستان به ادعای مجاهد با «نگرانی عمیق» توجه کرده است.

وی افزوده است: «در غیاب هیچ مدرکی، همان‌طور که خود وزیر طالبان نیز اذعان کرد، چنین ادعاهای حدسی بسیار تاسف بار است و در مخالفت با هنجار‌های رفتار دپلماتیک مسوولانه قرا دارد.»

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «پاکستان بر اعتقاد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها تاکید و تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه پاکستان از مقامات طالبان خواسته است تا از اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان، در مورد منع استفاده تروریسم از خاک این کشور، علیه هر کشوری دیگری اطمینان حاصل کنند.

تنش‌های مرزی میان پاکستان و افغانستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته افزایش یافته است و اسلام‌آباد مدعی است که گروه‌های شبه‌نظام به‌گونه منظم حملات‌شان را از افغانستان انجام می‌دهند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا