افغانستانخبر برتر

آموزگاران در فاریاب: طالبان پول‌های مندرس را به‌عنوان تن‌خواه توزیع کرده‌اند.

شماری از آموزگاران در فاریاب شکایت دارند که بخشی از حقوق‌ ماهواری که دریافت کرده‌اند، پول‌های مندرس‌ و «بی‎‌اعتبار» است.

چند تن از آموزگاران در فاریاب روز چهارشنبه، ۱۶ سنبله، به رسانه‌ها گفتند که از مجموع «هشت هزار افغانی» حقوق ماه گذشته‌شان، نزدیک به «سه هزار» آن پول‌های فرسوده و «بی‌اعتبار» است.

حبیب‌الله، آموزگار در یکی از مکتب‌های شهر میمنه می‌گوید که از هفت هزار و ۹۰۰ افغانی معاشی که گرفته، سه هزار آن «قابل چلش» نیست و دکان‌داران از دریافت آن خودداری می‌کنند.

او افزود: «نصفی از معاش را از پول‌های غیر قابل چلش توزیع می‌کنند. این پول‌ها را دکان‌داران شهر میمنه و حتا بانک‌ها به‌عنوان بل برق نمی‌پذیرند.»

یک منبع محلی می‌گوید که مسوولان اداره مستوفیت طالبان در هماهنگی با والی این ولایت، تصمیم گرفته‌اند که پول‌ها‌ی مندرس و «غیرچلش» را به‌عنوان حقوق ماهانه کارمندان ملکی این ولایت توزیع کنند.

به گفته این منبع، در صورتی‌که کسی با این پول‌ها مشکل داشته باشد و یا از گرفتن آن‌ها، خودداری کند، از سوی طالبان تهدید می‌شود.

با وجود این مشکل، طالبان آموزگاران فاریاب را وادار کرده‌اند که پس از دریافت معاش‌شان، «فورم دریافت معاش» وزارت مالیه این گروه را نیز تایید کنند.

این در حالی است که افزایش پول‌های مندرس، ‌در حال حاضر به یکی از معضل‌های جدی در دادوستد روزمره در بازارهای کشور تبدیل شده است.

هرچند بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان، با نشر اعلامیه‌ای، بیشتر پول‌های کهنه و مندرس را قابل اعتبار دانسته، اما مشکل در بازارهای خریدوفروش همچنان پابرجا است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا