افغانستان

ده‌ها هزار پناه‌جوی افغان که به آمریکا منتقل شده بودند، در معرض اخراج قرار دارند.

ده‌ها هزار از پناهجویان افغان که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، به آمریکا انتقال یافته بودند، اینک در معرض اخراج شدن از این کشور قرار دارند. درصورتی که اقامت این پناهجویان تمدید نگردد، خیلی‌های آنان ممکن تا ماه جولای سال روان میلادی از آمریکا اخراج شوند.

داده‌های منتشر نشده حکومت آمریکا که رسانه‌ها به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که هنوز کنگره آمریکا حاضر نشده تا اقامت ده‌ها هزار از پناهجویان افغان که پس از برگشت طالبان به قدرت، توسط آمریکا تخلیه شده بودند را تمدید کند.

دلیل مخالفت آن شمار از اعضای کانگرس آمریکا با تمدید اقامت این پناهجویان، چگونگی غربالگیری و بررسی ضعیف امنیتی پناهجویانی است که به‌گونه شتاب‌زده از طریق عملیات تخلیه به آمریکا آورده شده‌اند.

رسانه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا در گزارشی مفصل در این مورد نوشته که از میان ٧٧ هزار پناهجوی افغان که از طریق عملیات نجات به آمریکا انتقال یافته‌اند، تاکنون کمتر از ۵٠ هزارشان در آمریکا اسکان داده شده و افراد باقی‌مانده هنوز با مدرک اقامتی که به نام «آزادی مشروط» خوانده می‌شود، در آمریکا زندگی می‌کنند. مدرکی که فقط برای ٢ سال، اعتبار دارد و تا ماه جولای سال روان میلادی، بی‌اعتبار خواهد شد.

حالا خیلی از پناهجویان افغانستانی و مدافعان حقوق پناهجویی در آمریکا می‌گویند که «قانون تعدیل پناهجویان افغان» به شدت فوریت پیدا کرده و اعضای کانگرس آمریکا باید این قانون را هرچه زودتر پاس کنند.

اما باوجود حمایت‌هایی که این قانون از سوی هر دو حزب مهم آمریکا دریافت کرده، تاکنون به دلیل نگرانی امنیتی شماری از سناتورها به ویژه سناتوران جمهوری‌خواه آمریکا، موفق نشده تا پاس گردد.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در ماه اگست سال ٢٠٢١، آمریکا از طریق عملیات نجات افراد آسیب‌پذیر و تحت خطر، ده‌هزار تن از شهروندان افغان را تخلیه کرد. روندی که از همان آغاز به دلیل غربالگیری و بررسی‌های امنیتی ضعیف پناهجویان، مورد انتقاد قرار گرفت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا