افغانستان

قایق غرق شده در ایتالیا – مهاجران هر کدام هشت هزار یورو پرداخته بودند.

تیم‌های نجات دیروز (سه‌شنبه، ۹ حوت) دو جسد دیگر را از دریا بیرون کشیدند و تعداد کشته‌شدگان فاجعه‌ی کشتی مهاجران ایتالیا به ۶۵ نفر رسید.

پولیس ایتالیا چند فرد مظنون به قاچاق را شناسایی کرده است. گفته می‌شود قاچاقچیان برای این «سفر مرگ» از ترکیه به ایتالیا از هر فرد هشت هزار یورو دریافت کرده‌اند.

با رسیدن بستگان و دوستان جان‌باختگان به امید یافتن عزیزان‌شانکه برخی از آنان از افغانستان آمده بودندبه شهر کروتون در کالابریا، مقامات برنامه‌ی بازدید از تابوت‌ها را به تعویق انداختند تا زمان بیشتری برای شناسایی اجساد فراهم شود.

دست‌کم ۶۵ نفر، از جمله ۱۴ خردسال، بر اثر برخورد قایق چوبی پر ازدحام به صخره‌ها و متلاشی شدن آن در ۱۰۰ متری ساحل کوترو، جان‌شان را از دست دادند. ۸۰ نفر جان سالم به در بردند، اما بیم آن می‌رود که بر شمار جان‌باختگان افزوده شود، زیرا به‌گفته‌ی بازماندگان، قایق هفته‌ی گذشته هنگام حرکت از ازمیر ترکیه، حامل حدود ۱۷۰ مهاجر بوده است.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا با ارسال نامه‌ای به رهبران اروپایی خواستار اقدام سریع در مورد مشکل طولانی‌مدت مهاجرت به این قاره شد و تأکید کرد که باید اقداماتی صورت بگیرد تا مهاجران جان‌شان را از گذرگاه‌های دریایی خطرناک به خطر نیاندازند.

دولت راست‌گرای ملونی سال گذشته با وعده‌هایی مبنی بر سرکوب مهاجرت به قدرت رسید.

براساس سیاست ضد مهاجر دولت وی، کشتی‌های گروه‌های امدادی معمولا در سواحل کالابریا در دریای ایونی، منطقه‌ای که حادثه‌ی روز یک‌شنبه در آن رخ داد، فعالیت نمی‌کنند، بلکه بیشتر در مرکز مدیترانه فعالیت دارند و مهاجرانی که از لیبی یا تونس می‌آیند را نجات می‌دهند، نه مهاجرانی که از ترکیه به مقصد ایتالیا می‌آیند.

جوزپه کاپوچیا، دادستان کروتون تأیید کرد که بازرسان سه قاچاقچی مظنون، یک ترک و دو تبعه‌ی پاکستانی را شناسایی کرده‌اند. گفته می‌شود قاچاقچی ترک دیگری هم بوده که یا فرار کرده یا در دریا غرق شده است.

ماتئو پیانتدوسی، وزیر داخله‌ی ایتالیا انتقادهایی مبنی بر تأخیر در عملیات نجات یا بازداشتن گروه‌های امدادی از ماندن در دریا تحت سیاست‌های جدید دولت ملونی را رد کرد.

پیانتدوسی گفت: «هیچ تأخیری وجود نداشت. هر کاری که ممکن بود در وضعیت کاملا نامساعد دریایی انجام شد

مهاجرانی که از طریق دریا سفر می‌کنند معمولا هنگام خطر با «زنگ هشدار»، یک خط تلفن پشتیبانی بشردوستانه که وضعیت قایق‌ مهاجران در دریای مدیترانه را به مقامات دریایی مخابره می‌کند، تماس می‌گیرند. اما گارد ساحلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، برخلاف موارد مشابه، «هیچ تلفنی از سوی مهاجران داخل کشتی» به گارد ساحلی نرسیده است.

وزیر داخله هنگام ارائه‌ی توضیحات به قانونگذاران، ارقامی را ذکر کرد که گویای ناامیدی دیرینه‌ی ایتالیا از عدم رعایت تعهدات کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش سهمی از پناه‌جویانی است که به ایتالیا می‌رسند.

پیانتدوسی گفت با وجود این‌که براساس این تعهدات حدود هشت هزار مهاجر از ماه جون سال گذشته تا این ماه باید جابه‌جا می‌شد، تنها ۳۸۷ نفر در واقع به سایر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل شده‌اند که آلمان اکثر آنان را پذیرفته است.

منبع: AP

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا