افغانستان

پولیس استرالیا: قاچاق مواد مخدر شیشه از افغانستان به این کشور، افزایش یافته است.

پولیس استرالیا می‌گوید که گروه‌های تبهکار در همکاری با قاچاقچیان افغان، قاچاق ماده مخدر متامفتامین، معروف به شیشه را به استرالیا افزایش داده‌اند.

پولیس می‌افزاید که قاچاق شیشه از افغانستان به این کشور، پس از به قدرت رسیدن طالبان زیاد شده است.

به نقل از تلویزیون استرالیایی ای‌بی‌سی، سال گذشته پولیس مرزی استرالیا ۲۶ کیلوگرام شیشه تولید‌شده در افغانستان را کشف و ضبط کرد.

این تنها بخشی از دردسر شیشه برای استرالیا است. پولیس در این سال توانست که مجموعاً حدود ۲۵۰ کیلوگرام متامفتامین به ارزش ۱۵۲ میلیون دالر را قبل از ورود به استرالیا ضبط کند.

پولیس استرالیا گفت که باندهای تبهکار موترسیکل‌سوار روابط و همکاری خود با باندهای جنایتکار در افغانستان را افزایش داده‌اند. آن‌ها تلاش می‌کنند که از طریق محموله‌های باری شیشه را به استرالیا قاچاق کنند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن کشت کوکنار را ممنوع کرد، اما تولید و قاچاق موادمخدر از افغانستان به کشورهای دیگر افزایش یافته است.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از تولیدکنندگان و فروشندگان موادمخدر در افغانستان گزارش داد که تولید متامفتامین به شکل سرسام‌آوری در افغانستان افزایش یافته است و هر ماه کارخانه‌های بیشتر تولید آن ایجاد می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که با این روند، افغانستان به مرکز تولید شیشه در جهان تبدیل خواهد شد.

تولید شیشه پس از آن رونق گرفت که قاچاقچیان مواد مخدر یک گیاه بومی به نام «اِفِدرا» را کشف کردند. این گیاه که در میان قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان به نام «اومان» شناخته می‌شود، به صورت وحشی رشد می‌کند و مهم‌ترین عنصر در تولید شیشه است.

یکی از عمده‌فروشان مواد مخدر به نام عبدالودود به این روزنامه گفت که در دکانش در ولسوالی بکواه ولایت فراه به صورت آزادانه شیشه را می‌فروشد. عبدالودود خریطه‌های نیم‌کیلویی شیشه را که در بازارهای اروپا تا ده‌ها هزار دالر قیمت دارد، در بدل ۲۵۰ دالر امریکایی می‌فروشد.

او گفت: «هر سال فروش و تولید [شیشه] افزایش می‌یابد.» او انتظار دارد تا ۲۰ کیلو شیشه را فقط در چند روز بفروشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا