افغانستاناقتصاد

طالبان: صادرات افغانستان به پاکستان نسبت به واردات از آن کشور بیشتر شده است.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در حالی از افزایش صادرات به پاکستان نسبت به واردات از این کشور در سال ۱۴۰۱ خورشیدی خبر می‌دهد که تاجران افغان ارسال پول از طریق بانک‌ها را بزرگترین مشکل فرا راه تجارت با کشورهای خارجی از جمله پاکستان، می‌دانند.

آخندزاه عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفته است که در سال گذشته خورشیدی یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دالر کالاها و تولیدات افغانستان به پاکستان صادر شده است.

به گفتۀ آقای جواد در همین مدت از پاکستان به ارزش یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون دالر نیز کالاهای تجارتی و اقلام مورد ضرورت وارد افغانستان شده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت:”اکثر اقلام صادراتی ما به کشور پاکستان سنگ ذغال، پنبه، جلغوزه، قالین، ترکاری و میوه جات بودند. اقلام وارداتی ما همچنان برنج، سمنت، ادویه طبی، تخم مرغ و دیگر اقلام مورد نیاز کشور می‌باشد.”

در فهرست ده اقلام مهم صادراتی منتشر شده از سوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، چیزی در مورد صادرات ذغال سنگ به پاکستان گفته نشده است، اما بر اساس آمار وزارت مالیه، سال گذشته به ارزش ۱۶۶ میلیون دالر زغال سنگ به پاکستان صادر شده و هم اکنون نیز روزانه بین شش تا ۱۰ هزار تن زغال سنگ را تاجران افغان به پاکستان صادر می کنند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به ارزش ۵۱۱ میلیون دالر کالا از افغانستان به پاکستان صادر شده بود.

بر اساس ارقام این وزارت، در حال حاضر ۵۲ درصد صادرات افغانستان را محصولات زراعتی، ۲۸ درصد را مواد معدنی و ۹ درصد را منسوجات تشکیل می دهد.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان نیز گفت که در سال گذشته افغانستان بیش از یک میلیارد دالر به پاکستان صادرات داشته است و بیشتر صادرات را زغال سنگ، کرومایت و سنگ تالک تشکیل می‌دهد.

آقای الکوزی، در رابطه به سایر اقلام صادراتی افغانستان به پاکستان گفت: “دیگر معدنیات، میوه خشک و تازه وسبزیجات هم به پاکستان صادر شده است که از جمله حدود ۴۴۰ هزار تن سبزی و حدود ۴۰۰ هزار تن میوه‌جات می‌باشد … ”

الکوزی بزرگ ترین مشکل صادرات از افغانستان به خارج از جمله پاکستان را انتقال پول از طریق بانک ها عنوان کرد و گفت: “علاوه بر این مشکل همچنان در جاده های مرزی افغانستان و پاکستان توقف کالاهای تجارتی زمان‌گیر است. ”

این در حالی است که پاکستان یکی از شرکای مهم تجارتی افغانستان می‌باشد که افغانستان بخشی از کالای مورد نیاز خود را از این کشور وارد می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا