افغانستان

کاخ سفید: حکومت ترامپ مقصر اصلی خروج بی‌برنامه امریکا از افغانستان بود.

قصر سفید روز پنجشنبه فشرده گزارش بررسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را منتشر کرد و تقصیر وضعیت آشفته خروج امریکا را به گردن دونالد ترامپ انداخت.

در این گزارش ۱۲صفحه‌ای گفته شده که گزینه‌های جو بایدن درمورد نحوه خروج به واسطه تصمیم‌های حکومت ترامپ «شدیداً محدود» شده بود.

کاخ سفید گفت که گزارش اصلی را به طور خصوصی روز پنجشنبه در اختیار کانگرس قرار داده و به علت محرمانه بودن برای عموم انتشار نخواهد یافت.

در گزارش فشرده آمده است: «گزینه‌های رئیس جمهور بایدن در ارتباط به نحوه بیرون کردن نیروها از افغانستان به واسطه شرایطی که حکومت پیش از او به وجود آورده بود، خیلی محدود بود.»

به نقل از گزارش، وقتی بایدن وارد کاخ سفید شد، «طالبان از نظر نظامی قوی شده بودند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترول و تهدید خود داشتند.»

در این گزارش اشتباهات در خروج نیروها با ارزیابی خوشبینانه نهادهای استخباراتی امریکا از اراده و توان ارتش افغانستان برای جنگ در برابر طالبان ارتباط داده شده است.

بنا به یک گزارش محرمانه، نهادهای استخباراتی امریکا تصور نمی‌کردند که حکومت افغانستان کمتر از یکسال سقوط کند. جو بایدن نیز در ۸ جولای ۲۰۲۱ سقوط سریع حکومت اشرف غنی را رد کرده بود و وعده داد که برخلاف ویتنام، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان منظم باشد.

کاخ سفید می‌گوید که سرعت بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان مطابق پیشنهادات جنرالان ارتش امریکا تنظیم شده بود.

در واقعیت این گزارش را می‌توان پاسخی به حملات سیاسی پیهم جمهوری‌خواهان به حکومت بایدن به خاطر شیوه خارج کردن نیروها دانست.

نمایندگان جمهوری‌خواه در کانگرس شدیداً از خروج آشفته نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و وعده تحقیقات کامل در مورد آن را داده‌اند.

آنها دلیل کشته شدن ۱۳ نیروی امریکایی در برابر میدان هوایی کابل در ماه آگست را که در اثر حمله انتحاری جان باختند، مدیریت ضعیف خروج قوا دانسته اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا