افغانستانشاهد

عکس کودک هراتی که گرده خود را فروخت، اثر برگزیده ورلد پرس فوتوی ۲۰۲۳ شد.

عکس کودک هراتی که پس از تسلط طالبان مجبور شد به دلیل فقر گرده خود را بفروشد به عنوان یکی از آثار منتخب بنیاد ورد پرس فوتو سال ۲۰۲۳ برگزیده شد.

هیئت داوران مسابقه از بین سه هزار و ۷۵۲ شرکت‌کننده با بیش از ۶۰ هزار عکس از ۱۲۶ کشور، بیست و چهار عکاس را برنده اعلام کرد.

بنیاد ورد پرس فوتو در شرح مختصری از این عکس نوشته است که پدر و مادر خلیل احمد کودک ۱۵ ساله هراتی که به دلیل بحران اقتصادی پس از تسلط طالبان قادر به تهیه غذای خانواده نبودند، تصمیم گرفتند کلیه او را به قیمت ۳۵۰۰ دالر امریکایی بفروشند.

آفرینشگر این اثر منتخب، مد نیسن، عکاس دنمارکی است. او در کارهایش کوشیده تا مسائل اجتماعی امروزی مانند نابرابری، نقض حقوق بشر و رابطه مخرب انسان با طبیعت را به تصویر بکشد.

از این عکاس آثار دیگری نیز در رسانه‌ها و نشریه‌های معتبری مانند سی‌ان‌ان، نشنال جغرافی، گاردین، فیگارو و اشپیگل نشر شده است.

در بیست و چهار اثر عکاسی برگزیده ۲۰۲۳ ورد پرس فوتو، مسائلی چون مستندسازی جنگ در اوکراین، اعتراضات سراسری در ایران، بازنمایی بحران تغییرات اقلیمی و بحران انسانی افغانستان تحت کنترول طالبان توجه را به خود جلب می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا