افغانستان

افغان‌های واجد شرایط در ترکیه می‌توانند در انتخابات اشتراک کنند.

طبق جدول زمانی شورای عالی انتخابات ترکیه، قرار است فردا یکشنبه ۱۴ می (۲۴ ثور)‌انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور برگزار شود و شماری از افغان‌های واجد شرایط رای دهی نیز در این دور انتخابات ترکیه اشتراک می‌کنند.

بر بنیاد یک نظرسنجی که در ماه اپریل ۲۰۲۳ در سراسر ترکیه انجام یافت، بیش از ۵۵ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه شرکت خواهند کرد.

سید عزت الله سادات، یک تن از افغان‌های مقیم ترکیه که شهروندی این کشور را دارد، در انتخابات پارلمانی این کشور خود را نامزد کرده و تلاش دارد از طریق راهیابی به پارلمان ترکیه مشکلات مهاجران افغان مقیم در این کشور را بازتاب دهد.

سادات به صدای امریکا گفت: “یش از دوصد هزار افغان در ترکیه شهروندی دارند و از این میان در حدود ۵۵۰۰۰ نفر واجد شرایط رای دهی استند و می‎توانند نمایندهٔ خود را در پارلمان ترکیه انتخاب نمایند.”

انتخابات عمومی ۱۴ می مهمترین انتخابات در ۱۰۰ سال اخیر پس از حاکمیت عثمانی‌ها در ترکیه عنوان شده است.

این انتخابات پس از زلزله های مرگبار ماه فبروری در حالی برگزار می شود که در اثر آن زلزله بیش از۵۰ هزار نفر جان باختند و انتقادهای شدیدی از نحوهٔ رسیدگی حکومت به آسیب دیدگان را به دنبال داشته است.

اما بر اساس نظرسنجی ها، بسیاری از شهروندان ترکیه، تورم ۴۰ درصدی و افزایش قیمت‌ها را به عنوان مهم ترین موضوع در آستانه انتخابات می‌بیند.

مرضیه جاوید، جوان افغان مقیم ترکیه که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان به ترکیه آمده و مشغول ادامهٔ تحصیل خود در یکی از دانشگاه‌های ترکیه است، می‌گوید که شرکت در انتخابات یک مسوولیت شهروندی است.

مرضیه که واجد شرایط برای حق رای دهی است، اضافه کرد: ” من می‎خواهم از حق خودم درست استفاده کنم تا در آینده بتوانم در ساختار دولت فعالیت داشته باشم.”

احمد بکتاش، یک تن از افغان‌های مقیم ترکیه که او نیز شرایط رای‌دهی را دارد، قصد دارد از این حق شهروندی خود استفاده کرده و در انتخابات ترکیه شرکت کند.

بکتاش با اشاره به اهمیت نقش شهروندان برای رقم زدن آینده یک کشور افزود: “حق شهروندی تنها به خاطر اقامت دایمی در این کشور نیست. افغان‎هایی که از حق رای برخوردار استند،‌ باید از حق سیاسی خود استفاده کنند و در پروسه‌های دموکراتیک سهم بگیرند.”

شماری از افغان‌ها که حق شهروندی ترکیه را به دست آورده‌اند، بر اهمیت سهمگیری افغان‌‌های واجد شرایط برای اشتراک در رای‌دهی تاکید کرده و آنان را به رای دهی تشویق می‌کنند.

گل‎شیرین بیلر، رییس انجمن ترکمن‌های افغانستان در استانبول است. بیلر که از بیش از چهار دهه به اینسو در ترکیه زندگی می‌کند و شهروندی آن کشور را به دست آورده است، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: “ما افغان‎ها را تشویق می‎کنیم تا بتوانند از حق رای خود استفاده کنند و در پروسه‌های انتخابات شرکت نمایند.”

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا