جهان

چارلز سوم تاج پادشاهی بریتانیا را بر سر گذاشت

چارلز سوم روز شنبه در کلیسای وست‌مینیستر حاضر شد و تاج‌ پادشاهی را بر سر گذاشت.

ناقوس کلیساها برای دو دقیقه نواختند و پس از نشستن تاج بر سر شاه، جمله معروف «خداوند حافظ پادشاه باشد» از سوی حاضران ادا شد. این مراسم بزرگترین رویداد تشریفاتی بریتانیا در ۷۰ سال اخیر خوانده شده است.

نزدیک به دو هزار نفر، به شمول رهبران و شخصیت‌های برجسته جهان در این مراسم حضور داشتند.

از بامداد روز شنبه پادشاه و ملکه، سوار بر کالسکه‌ای که ملکه الیزابت دوم برای جشن‌های شصتمین سال سلطنتش استفاده کرده بود، کاخ باکینگهام را ترک کردند و در میان هزاران شهروند بریتانیایی و گردشگر خارجی به سمت محل تاج‌گذاری رفتند.

به گزارش رویترز، چارلز که پس از مرگ ملکه الیزابت در سپتامبر گذشته، جانشین مادرش شد، با ۷۴ سال سن، پیرترین پادشاه بریتانیاست که تاج ۳۶۰ ساله سنت ادوارد را بر سر خود می‌گذارد.

همسر دوم او کامیلا هم با ۷۵ سال سن در مراسمی دو ساعته که با وجود ریشه در تاریخ، سعی در «ارائه سلطنتی آینده‌نگر دارد» ملکه شد.

این مراسم به‌عنوان نمایشی مجلل با قدمت هزار سال، بزرگترین رویداد تشریفاتی بریتانیا در ۷۰ سال اخیر است که علاوه بر حضور بیش از ۱۰۰ رییس‌جمهوری و شخصیت سیاسی برجسته از سراسر جهان از جمله جیل بایدن، بانوی اول امریکا، میلیون‌ها نفر هم از تلویزیون آن را تماشا می‌کنند.

به گفته رویترز، در شرایطی که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا در حال تلاش برای یافتن راهی در گرداب سیاسی به وجود آمده است و می‌کوشد تا جایگاهش را در نظم جدید جهانی حفظ کند، خانواده سلطنتی همچنان برای حامیانش «جذابیتی بین‌المللی، ابزار دیپلماتیک حیاتی و وسیله‌ای برای ماندن در صحنه جهانی» فراهم می‌کند.

درحالی‌که ریشی سونک، نخست‌وزیر بریتانیا با «شور و شوق» به تحسین این مراسم پرداخت و گفت هیچ کشور دیگری نمی‌تواند «چنین نمایش خیره‌کننده‌ای» را ارائه دهد، این تاج‌گذاری در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و بدبینی عمومی به ویژه جوانان نسبت به «نقش سلطنت» انجام می‌شود.

رویداد امروز در مقیاسی کوچک‌تر از آنچه برای ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳ برگزار شد، اتفاق می‌افتد اما به گفته رویترز، با شاهکارهای تاریخی‌اش همچنان «تماشایی» خواهد بود؛ مجموعه‌ای از گوی‌های طلایی و شمشیرهای نگین‌دار تا عصایی که بزرگترین الماس تراش خورده بی‌رنگ جهان را در خود جای داده است.

با اینکه هزاران نفر از ساعت‌ها پیش در مسیر حرکت کالسکه پادشاه و ملکه از کاخ باکینگهام تا کلیسای قرن چهاردهمی وست‌مینستر لندن به انتظار نشستند اما همه آن‌ها برای تشویق چارلز سوم نیامده بودند.

در این روز جمهوری‌خواهان هم بزرگترین اعتراض خیابانی خود را علیه سلطنت برنامه‌ریزی کردند که البته با واکنش بیش از ۱۱ هزار پلیس مستقر در منطقه برای «خنثی کردن» اقدامات اعتراضی آن‌ها همراه بود.

صبح شنبه، گراهام اسمیت رهبر گروه کمپین جمهوری‌خواه و ضدسلطنت همراه با چند معترض دیگر بازداشت شدند اما تظاهرات ضد سلطنتی با حضور شمار زیادی از طرفداران جمهوری در نزدیکی میدان ترافالگار برگزار شد.

در مراسم تاج‌گذاری در کلیسا، چارلز سوگند یاد کرد که «عادلانه حکومت کند» و اسقف اعظم کانتربری، جاستین ولبی با کشیدن روغنی که در اورشلیم تقدیس شده بود روی دستان، سر و سینه پادشاه، او را «مسح» کرد.

پس از آن اسقف اعظم تاج «سنت ادوارد» را روی سر پادشاه قرار داد و شیپورها نواخته می‌شوند و توپ‌ها به نشانه احترام در سراسر بریتانیا شلیک شدند.

در پایان این مراسم دو ساعته پادشاه چارلز بر تخت سلطنتی نشست تا پسر ارشد او، شاهزاده ویلیام ۴۰ ساله با زانو زدن مقابل پدر، با پادشاه بیعت کند.

به طور سنتی در ادامه این مراسم از همه کسانی که در صومعه و سراسر کشور هستند دعوت می‌شود تا با پادشاه جدید بیعت کنند؛ عنصر جدیدی که در واقع ادای دین به رسم سنتی سوگند وفاداری دوک‌های ارشد و اشراف به پادشاه است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا