افغانستان

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان وارد کابل شد

فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان دو ماه پس از انتصابش در این سمت، وارد کابل شد.

وزارت اقتصاد طالبان در بیانیه‌ای نوشت که آقای سینیرلی‌اوغلو با دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد این گروه دیدار کرده است.

این نخستین سفر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان به کابل است.

وزارت اقتصاد طالبان نوشته است که دین‌محمد حنیف در دیدار با فریدون سینیرلی‌اغلو، در باره «تحکیم روابط جامعه جهانی با افغانستان و تمرکز روی برنامه‌های انکشافی جهت بهبود وضیعت اقتصادی» گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه ادعا شده که فریدون سینیرلی‌اوغلو و هیئت همراهش از «دست‌آوردهای عمده در بخش اقتصادی» استقبال و همچنین بر «تحکیم روابط بین طالبان و جامعه جهانی» تاکید کرده است. طبق بیانیه، این هیئت راه‌حل وضعیت اقتصادی جاری در افغانستان را در همکاری متقابل بین طالبان و سازمان ملل دانسته است.

همچنین دین‌محمد حنیف نیز گفته که راه حل وضعیت اقتصای کنونی تفاهم و تعامل طالبان و سازمان ملل است. وزیر اقتصاد طالبان تاکید کرده که از وضعیت اقتصادی جاری در افغانستان نباید استفاده سیاسی شود.

سازمان ملل در روز پنجم ثور سال جاری فریدون سینیرلی‌اوغلو را به عنوان همکاهنگ‌کننده این سازمان برای افغانستان تعیین کرد.

آقای سینیرلی‌اوغلو در سال ۲۰۱۵ وزیر خارجه ترکیه بود و بعداً به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل شد.

در دو ماه گذشته، کمتر خبری از دیدارهای او در رسانه‌ها منتشر شده است.

منابع روز شنبه گذشته از دیدار هماهنگ‌کننده سازمان ملل با باتور دوستم، رئیس شورای مرکزی حزب جنبش ملی افغانستان خبر دادند. باتور دوستم از غصب زمین‌های اوزبیک‌ها و تورکمن‌ها توسط طالبان و جابه‌جایی طالبان پاکستانی در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

او در این دیدار به فریدون سینیرلی‌اوغلو گفت که اسکان «اعضای تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های افراطی در شمال افغانستان» علاوه بر مردم، کشورهای منطقه را نیز نگران و از تعامل با طالبان دل‌سرد کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا