افغانستان

منابع پاکستانی: حکومت پاکستان فشار بر مهاجران افغان را بیشتر می‌کند

همزمان با بازداشت ۳۵۰ پناهجوی افغان در اسلام آباد، روزنامه نیوز به نقل از منابعی نوشت که وزارت داخله پاکستان تصمیم گرفته دستگیری و سختگیری علیه «مهاجران غیرقانونی» افغان را بیشتر کند.

این وزارت تهدید کرده که آنها را به افغانستان اخراج خواهد کرد.

منابعی در وزارت داخله پاکستان به این روزنامه گفتند که هدف این دستگیری، «آن عده مهاجران غیرقانونی افغان است که در حوادث تروریستی و ضددولتی، از جمله [تظاهرات طرفداران عمران خان] در ۹ می دست داشتند.»

این نخستین بار است که منابع رسمی شماری از مهاجران افغان را به مشارکت در تظاهرات و اغتشاش‌های حامیان نخست وزیر سابق پاکستان متهم می‌کنند. در این تظاهرات در اعتراض به دستگیری عمران خان، ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد و به مقر ارتش در روالپندی حمله شد.

در تازه‌ترین گزارش ملل متحد آمده است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، حدود ۶۰۰ هزار پناهجوی افغان وارد پاکستان شدند.

وزارت داخله پاکستان اعلام کرده که از سال ۲۰۰۶ تا امسال بیش از ۳.۵ میلیون پناهجوی افغان در این کشور ثبت نام شدند. از آن میان بیش از ۱.۳ میلیون به افغانستان برگشتند، بقیه کارت هویت‌شان را تجدید کردند اما از سرنوشت بیش از ۷۰۰ هزار پناهجوی دیگر خبری در دست نیست.

این وزارت اکنون گفته است که برای مشخص شدن اینکه این تعداد از افغان‌های مهاجر به کجا رفتند، عملیات بزرگ جستجو را راه انداخته است.

یک منبع در وزارت داخله به روزنامه نیوز گفت: «بر بنیاد اطلاعات نهادهای استخباراتی، بیش از ۲۳ هزار افغان به صورت غیرقانونی در اسلام‌آباد و حومه آن زندگی می‌کنند.»

یک مقام ارشد پولیس اسلام آباد با تایید عملیات دستگیری مهاجران غیرقانونی به نیوز گفت که هدف عملیات تنها پناهندگان افغان نیست، بلکه شامل تمام پناهجویان غیر قانونی در این کشور می‌شود.

با این حال، به علت حضور شمار زیادی از مهاجران افغان در پاکستان این عملیات بیشتر از هر گروه دیگر به افغان‌ها آسیب می‌زند.

پیشتر کمیسیون حقوق بشر افغانستان اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را فاجعه‌بار خوانده بود. این سازمان گفته بود که اخراج پناهجویان که در میان آن‌ها تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر، زنان معترض، سارنوالان، نظامیان و کارمندان حکومت پیشین هستند، ممکن است به قیمت جان آن‌ها تمام شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا