افغانستان

متقی: ریشه‌ی اصلی بحران افغانستان، تطبیق نسخه‌های خارجی در مورد مشکلات داخلی است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در پنجمین نشست «فرمت مسکو» گفت که ریشه‌ی اصلی بحران افغانستان تطبیق نسخه‌های خارجی در مورد مشکلات داخلی است.

آقای متقی امروز (جمعه، ۷ میزان) در سخنرانی خود در این نشست گفت که افغانستان در حدود نیم قرن گذشته با شماری از مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به‌ویژه بحران مشروعیت داخلی مواجه بوده است.

او افزود که «تجربه‌ی علمی و عملی نشان داده است که ریشه‌ی اصلی بحران، تطبیق نسخه‌ها، مدل‌ها و فرمایشات خارجی در مورد مسائل داخلی بوده است که در آن جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دینی و فرهنگی ما نادیده گرفته شده است».

آقای متقی گفت همان‌گونه که طالبان در مورد حکومت‌داری برای کشورهای همسایه و منطقه نسخه نمی‌پیچند، انتظار دارند که آنان نیز در مورد حکومت‌داری در افغانستان برای این گروه نسخه ارائه نکنند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در بخشی از سخنرانی خود گفت که این گروه دو سال قبل در نشست «فرمت مسکو» و سایر نشست‌ها وعده سپردند که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان تهدیدی علیه کشورهای جهان، منطقه و به‌ویژه همسایه صورت گیرد و افزود که «این تعهد به خوبی عملی شده است».

متقی گفت که طالبان در دو سال گذشته با گروه داعش مبارزه کرده‌اند و مخفی‌گاه‌های این گروه را از بین برده‌اند.

پنجمین نشست فرمت مسکو امروز در شهر کازان روسیه با حضور نمایندگان ده کشور برگزار شده است.

پیش از برگزاری این نشست، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان گفته بود که در این نشست در مورد تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان بحث خواهد شد.

او یک روز پیش از برگزاری این نشست در مصاحبه با یک رسانه‌ی روسی گفت که نمایندگان طالبان به‌عنوان «مهمان» در این نشست دعوت شده‌اند و نه به‌عنوان «اشتراک‌کننده».

قرار است در پایان این نشست یک اعلامیه‌ی مشترک از سوی نمایندگان کشورهای اشتراک‌کننده صادر شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا