افغانستاناقتصاد

افغانستان امسال به بیش از دو میلیون متریک تُن گندم نیاز دارد

با این که اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان از تولید ۴.۳۵ میلیون متریک تُن گندم در سال جاری در کشور خبر می‌دهد؛ اما مسئولان این اداره و مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گویند که افغانستان امسال به ۲.۲۷ میلیون متریک تُن گندم دیگر نیاز دارد.

مصباح‌الدین مستعین، سخن‌گوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان، می‌گوید که افغانستان امسال به گونه‌ی مجموعی به بیش از شش میلیون متریک تُن گندم نیاز دارد که تنها بیش از چهار میلیون متریک تُن آن در داخل کشور تأمین شده است.

آقای مستعین، می‌افزاید: «در سال ۱۴۰۲ نظر به دو سال گذشته، حاصلات گندم به دلیل تبدیل‌شدن ۳۰۰ هزار هکتار زمین کوکنار به زمین زیر کشت گندم و افزایش باران‌های موسمی، زیاد بوده است. حاصلات ما در کل ۴.۳۵ میلیون متریک تُن بود؛ اما تقاضا ۶.۶۲ میلیون متریک تُن است. ما ۲.۲۷ میلیون متریک تُن گندم نیاز داریم تا از بیرون تکمیل شود.»

از سویی هم، مسئولان در اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، می‌گویند که این اداره با تجزیه و تحلیل تصویرهای ماهواره‌‌ای از ساحات زیر کشت گندم للمی و آبی، دریافته که امسال حاصلات گندم نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

محمدحلیم رافع، سخن‌گوی این اداره، به سلام‌وطندار می‌گوید که امسال نُه درصد زمین‌های زیر کشت گندم نیز بیش‌تر شده است. او می‌افزاید: «ارقام به‌دست‌آمده نشان‌دهنده‌ی آن است که ساحات زیر کشت گندم نسبت به سال گذشته در بخش آبی ۴.۴ درصد و در بخش للمی ۱۵ درصد افزایش یافته است.»

شماری از کارشناسان کشاورزی اما می‌گویند که افغانستان با داشتن منابع طبیعی و زمین‌های وسیع، نیاز به برنامه‌ریزی‌های درست در بخش کشاورزی دارد تا تمام نیازمندی‌هایش در بخش گندم از داخل کشور تأمین شود.

خبرگزاری شاهد را در شبکه‌ی «ایکس» دنبال کنید

خادم همدم، کارشناس کشاورزی، در این باره می‌گوید: «این ۱۳ درصد افزایش یک گوشه‌ای از نیازمندی را شاید تأمین کند؛ اما در سطح عمومی نمی‌تواند برای کل کشور مصونیت غذایی را تأمین کند. برای بیش‌ترشدن حاصلات گندم نیاز است تا سروی و تحقیق از ساحه‌های تولید گندم شود. نیاز است تا برای دهقان‌ها عملیات زراعتی، مواد اولیه‌ی زراعتی و روش‌های کار برای دهقان‌ها آموزش داده شود.»

محمدمسعود ابراهیم، دیگر کارشناس کشاورزی، نیز در این باره می‌گوید: «نظر به شرایط فعلی، وضعیت خشک‌سالی، کم‌بود آب و تغییرات اقلیمی، افزایش حاصلات گندم واقع‌بینانه نیست؛ اما نیاز است برای خودکفایی افغانستان، در حاصلات گندم از آب‌های زیرزمینی افغانستان، آب فراوان و زمین‌های دشتی که دارد، درست استفاده شود.»

مسئولان وزارت زراعت، می‌گویند که در سه سال گذشته به علت خشک‌سالی‌های پی‌هم، حاصلات گندم به ویژه گندم للمی در کشور کاهش یافته بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا