افغانستان

طالبان: پاکستان ۶۰ مهاجر افغان را از زندان آزاد کرد

قنسولگری افغانستان در کراچی که تحت کنترول طالبان است، از رهایی ۶۰ مهاجر افغان از جمله ده کودک از زندان‌های ایالت سند پاکستان خبر داده است.

عبدالجبار تخاری، سرقنسول افغانستان در کراچی در پیام تصویری گفت که این افراد روز «دوشنبه سوم میزان» پس از رهایی از طریق گذرگاه چمن – سپین‌بولدک عازم افغانستان شدند.

به گفتۀ تخاری این مهاجرین از زندان‌های مختلف ایالت سند به شمول شهر کراچی آزاد شدند.

تخاری تایید کرد که قبل از این نیز ۲۶۰۰ زندانی افغان به شمول زنان و کودکان از زندان‌های مختلف ایالت سند پاکستان آزاد و با هزینه حکومت طالبان به افغانستان بازگردانده شدند.

او افزود: “مابقی محبوسین که تعداد شان از ۹۰۰ بیشتر است، سعی و کوشش جاری است که هرچه زودتر آنها هم رها و به وطن برگردند”.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان در تاریخ (۲۳ سنبله) گفت که به تازگی بیش از ۵۰۰ مهاجر افغان توسط نهادهای امنیتی پاکستان بازداشت و زندانی شده اند.

به گفتۀ این وزارت، در میان افراد بازداشت‌شده، مهاجرینی نیز شامل بودند که اسناد قانونی اقامت در پاکستان را داشتند.

بر اساس گزارش اخیر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، طی شش ماه نخست سال روان میلادی، تخمین زده می شود که ۳۰۰ شهروند افغانستان به دلیل نداشتن مدارک و ورود غیرقانونی به پاکستان، بازداشت و از آن کشور اخراج شده اند.

به گفته این ادارۀ ملل متحد، ارقام اخراج مهاجرین افغان از آغاز سال ۲۰۲۳ تا حالا بیشتر از آمار سال گذشته میلادی است.

در هفته‌های اخیر، حکومت پاکستان بار دیگر روند بازداشت مهاجرین افغان و زندانی‌کردن آنها را شدت بخشیده است.

حارث نواز، وزیر داخلۀ ایالت سند پاکستان، اخیراً در مصاحبه‌ای با بخش اردوی صدای امریکا گفت که حکومت این کشور متعهد به اخراج تمامی مهاجرینی است که به گونهٔ غیر قانونی وارد پاکستان شده اند.

او ادعا کرد مهاجرینی که غیرقانونی وارد پاکستان شده اند، در جرایم جنایی در مرکز شهر کراچی دست دارند.

نواز گفت: “این مهاجرین در کراچی مشکلات زیادی ایجاد کرده اند. در سرقت و چپاول دست دارند… ما می‌خواستیم که این مهاجرین کنترول شوند. مردم برای دهشت افگنی اینجا می‌آیند و در میان مهاجرین پنهان می‌شوند. زیادتر حمله کنندگان انتحاری در همین‌جا پنهان می‌شوند.”

نواز گفت که تصمیم اقدام علیه مهاجرین غیر قانونی توسط حکومت مرکزی پاکستان اتخاذ شده و مانند سایر جاها در ایالت سند نیز آغاز می‌شود.

نواز افزود: “مشکل این است که آنان [مهاجرین افغان] در اینجا زندگی می‌کنند. در اینجا نان می‌خورد، آب می‌نوشند و سپس پرچم‌های افغانستان را بلند کرده و با پاکستان مخالفت می‌کنند… ما به این وضعیت افسوس می‌کنیم و حق داریم که حد اقل این گونه افراد را اخراج کنیم.”

پیش از این نیز مقامات پاکستانی اتهام وارد کرده بودند که تروریست‌ها از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و دست به حملات تروریستی می‌زنند. اما حکومت طالبان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که مقامات پاکستان نباید افغانستان را به ناکامی‌های امنیتی خود مقصر بخوانند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا