افغانستان

آل ثانی: به رهبر طالبان گفتم که مشروعیت جهانی افغانستان وابسته به آموزش و کار زنان و دختران است

صدر اعظم و وزیر امور خارجه قطر در مورد دیدار تابستان گذشته با رهبر طالبان در قندهار به تازگی با شبکۀ تلویزیونی “سی‌ان‌ان” گفته است که با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در مورد مسایل مربوط به تحصیل و کار دختران و زنان در افغانستان صریح صحبت کرده است.

صدر اعظم و وزیر امور خارجه قطر با رییس سازمان استخبارات این کشور و تنی چند از مقامات قطری به تاریخ (۲۱ ثور) در سفری به قندهار، به عنوان اولین مقامات خارجی با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان دیدار کردند.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در این مصاحبه که روز شنبه (۲ میزان) نشر شد، برای اولین بار جزییات دیدارش با رهبر طالبان در قندهار را بیان کرد.

آل ثانی در مورد گفتگویش با رهبر طالبان به سی‌ان‌ان گفت: “ما در قندهار با او گفتگوی صریح داشتیم و [به او گفتیم] اگر می‌خواهید عضو جامعه بین‌المللی شوید، لازم است با ما همکاری و مشترک کار کنید تا کشورتان به کشوری مدرن مانند قطر تبدیل شود”.

آل ثانی به رهبر طالبان گفته است که قطر به عنوان یک کشور اسلامی که زنان و دختران در آن تحصیل و کار می‌کنند، می‌تواند از نظر حکومتداری الگوی خوبی برای طالبان باشد.

همچنان صدر اعظم و وزیر امور خارجه قطر به رهبر طالبان گفته است که زنان نقش فعالی در جامعه قطر ایفا می‌کنند و زنان به شمول وزیران و سفیران در مناصب بلند این کشور کار می‌کنند و حتی تعداد زنان و دختران در موسسات تحصیلات عالی بیشتر از مردان است.

به گفتۀ صدر اعظم قطر در جریان این سفر، طالبان با او در مورد کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، اشتغال آنان در پایین‌ترین سطح جامعه توافق کردند.

اما طالبان نه تنها به زنان اجازۀ کار در موسسات دولتی و غیردولتی را به استثنای بخش‌های صحت و معارف ندادند، بلکه پس از سفر صدر اعظم قطر به افغانستان، محدودیت‌های دیگری نیز بر زنان وضع کردند.

آخرین اقدام حکومت طالبان برای محدود کردن حقوق زنان و دختران، ممنوعیت رفتن آنان به پارک ملی بند امیر بامیان و بستن آرایشگاه‌های زنانه بود که به دلیل آن ۶۰هزار زن شغل خود را از دست دادند.

در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند.

منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

با این حال، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است که همۀ حقوق شرعی زنان به شمول تحصیلات برای شان داده می‌شود و نباید در این زمینه عجله کرد.

همچنان هفتأ گذشته محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت ادعا کرد که حقوق زنان در حکومت این گروه پامال نشده است.

حنفی مدعی شد که برخی کشورها که خود به نقض حقوق زنان متهم اند، حکومت طالبان را به پامال کردن حقوق زنان متهم می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا