معلومات

نظرسنجی: تقریباً همه زنان افغانستان در رنج به ‌سر می‌برند

یافته‌های یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که رضایت زنان و دختران از آزادی‌شان در نحوه انتخاب زنده‌گی در داخل افغانستان در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود کاهش یافته است.

نهاد پژوهشی گلوپ روز جمعه، ۱۹ عقرب، در گزارش تازه خود گفته است، تقریباً همه زنان افغانستان در رنج به سر می‌برند و بیشتر زنان احساس می‌کنند که با آنان به احترام رفتار نمی‌شود.

براساس این گزارش، تنها ۱۱ درصد زنان اهل افغانستان که در ماه جولای مصاحبه شده‌اند، از آزادی که در زنده‌گی خود دارند، راضی هستند.

این کاهش بی‌پیشینه رضایتمندی زنان یک ریکارد جدید نه فقط برای افغانستان، بلکه در میان تمام کشورهای است که نهاد گلوپ در آن نظرسنجی انجام داده است.

کاهش شدید رضایتمندی زنان، از پایین ترین سطح قبلی یعنی ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳، نشان دهنده این است که آنان متوجه شده‌اند، محدودیت‌های شدیدی که پس از تسلط طالبان بر آنها اعمال شده، اکنون تغییر ناپذیر است.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد، باوجودی‌که مردان افغانستان از محدودیت‌های اعمال شده بالای زنان رنج نمی‌برند، اما هم مردان و هم زنان، به‌ویژه درحال حاضر، نسبت به گذشته از آزادی خود در انتخاب نحوه زنده‌گی‌شان ناراضی هستند.

براساس این گزارش، ۹۶ درصد زنان و ۹۳ درصد مردان در سال ۲۰۲۳ زنده‌گی خود را چنان ارزیابی می‌کنند که پایین‌ترین سطح یعنی «رنج» تلقی می‌شود.

گفتنی است که طالبان در بیش از دو سال گذشته، بیش از هر چیز توصیه‌ها و فرمان‌هایی در مورد اعمال محدودیت‌ها بر زنان صادر کرده‌اند.

عمده‌ترین این محدودیت‌ها شامل محرومیت زنان از سیاست، محدودیت حضور یا فعالیت در فضای عمومی، ممنوعیت ادامه تحصیل و محدودیت در حق کار می‌شوند.

با این حال، مقام‌های طالبان مدعی‌اند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت تامین است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا