افغانستان

اوچا: ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۴ نیاز به کمک بشردوستانه دارند

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ۲۳.۷ میلیون نفر که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان می‌شود در سال ۲۰۲۴ برای زنده‌ماندن، نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این نهاد در گزارش جدید خود گفته است که نهادهای امدادرسان برای کمک‌رسانی چند وجهی، ۱۷.۳ میلیون نفر را در اولویت قرار داده‌اند.

اوچا افزوده است که برای کمک‌رسانی به این افراد در سال ۲۰۲۴، به ۳.۰۶ میلیارد دالر کمک نیاز است.

این نهاد گفته است که کمک‌های غذایی، آب‌ آشامیدنی سالم، مراقبت‌های صحی، آموزش، رسیدگی به نیازهای حاد در زمینه‌ی بهداشت، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و کودکان و افراد دارای معلولیت از اولویت‌های کلیدی نهادهای امدادرسان است.

 

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان همچنان با پی‌آمدهای دهه‌ها جنگ، بحران اقلیمی، بلایای طبیعی مکرر، فقر ریشه‌دار و موانع بر سر راه مشارکت زنان در زندگی عمومی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 

اوچا افزوده است که افغانستان «یک وضعیت اضطراری حفاظتی» با سطوح بالایی از جابه‌جایی طولانی‌مدت، آلودگی با ماین و مواد منفجره، محدودیت بر آزادی رفت‌و‌آمد، افزایش خطرات خشونت مبتنی بر جنسیت، کار و ازدواج زودهنگام کودکان و افزایش نیاز به حمایت‌ها در زمینه‌ی سلامت روانی و اجتماعی است.

در گزارش این نهاد آمده است که در افغانستان امروزی زنانی که سرپرست خانواده‌ها هستند «آسیب‌پذیرترین» گروه جمعیتی در مقایسه با مردان هستند.

این نهاد افزوده است خانواده‌هایی که سرپرست آنان زن هستند، بیشتر به استراتژی معیشتی اضطراری متکی هستند و گزارش‌ها افزایش ازدواج زودهنگام دختران، نرخ بالای ناامنی غذایی و کار کودکان در میان این خانواده‌ها را نشان می‌دهند.

اوچا در گزارش جدید خود گفته است که حدود نیمی از تمام مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

این نهاد افزوده است که میزان فقر در میان زنان افغانستان بیشتر است.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است با وجود ثبات اقتصادی در سطح پایین در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۵ درصد از خانواده‌ها همچنان در شوک اقتصادی به‌سر می‌برند.

اوچا گفته است که انتظار می‌رود شرایط شکننده‌ی اقتصادی همچنان باعث به‌وجود آمدن ناامنی غذایی در افغانستان در سال ۲۰۲۴ شود و ۱۵.۸ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان همچنان با بحران ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه است.

این نهاد گفته است که ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان با خشک‌سالی مواجه اند و ۶۷ درصد خانواده‌ها مشکل دسترسی به آب را گزارش کرده‌اند.

اوچا افزوده است که بلایای طبیعی نیز نیازها را در افغانستان افزایش داده است و سه زمین‌لرزه‌ی پیاپی در هرات ۲۷۵ هزار نفر را به حمایت فوری در زمینه‌ی سرپناه نیازمند کرده است.

اوچا در سال ۲۰۲۳ میزان افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را ۲۸.۸ میلیون نفر اعلام کرده بود.

این نهاد برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه در افغانستان ۴.۶ میلیارد دالر بودجه درخواست کرده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا