افغانستان

عبدالکبیر: برای کسب رسمیت، نظام اسلامی خود را معامله نمی‌کنیم

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، می‌گوید که این گروه برای نظام اسلامی قربانی داده و اصول آن را برای به رسمیت شناخته شدن از سوی کشورها معامله نخواهند کرد.

او روز گذشته در نشستی با علمای دین در خوست تاکید کرد که حکومت طالبان خواهان روابط نیک با کشورهای همسایه و جهان است.

همچنان بار دیگر عبدالکبیر حکومت طالبان را همه‌شمول خواند و گفت که افراد [مقامات حکومت‌های پیشین] به گفتۀ او “غلام بیگانگان، چپاولگران و دزدان” در حکومت این گروه جایی ندارند.

بحث تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان که همه اقوام و اقلیت‌های آن کشور در آن نمایندگی داشته باشند، یکی از مسایل اساسی است که کشورهای جهان به ویژه، امریکا، ایران، روسیه و تاجیکستان بر آن همواره تاکید داشته اند.

با اینحال، مقام‌های طالبان همواره انتقادات در مورد ساختار و ترکیب حکومت خود را رد کرده و ادعا کرده اند که حکومت این گروه همه شمول است.

در همین حال، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت که حکومت طالبان برای برقراری نظام و اصول اسلامی در افغانستان مکلف است.

او گفت که برای به رسمیت شناختن از سوی کشورها حکومت طالبان هیچ مکلفیتی ندارد.

این در حالی است که اخیراً گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارشی گفته است که طالبان برای به رسمیت شناختن حکومت شان تلاش می‌کنند.

اما این نهاد تاکید کرده است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، به دلیل محرومیت زنان و دختران افغان از حقوق اساسی شان توسط این گروه و اعمال مقررات سختگیرانه اجتماعی بر زنان و دختران، حداقل در حال حاضر. فرصت به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از دست رفته است.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، اما تا اکنون هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

طالبان پس از گرفتن قدرت در افغانستان، رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند و محدویت‌های فزاینده را بر زندگی اجتماعی زنان به شمول ممنوعیت تحصیل، کار در اداره‌های غیردولتی به شمول دفاتر ملل متحد، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی وضع کردند.

در مقابل جامعه جهانی از طالبان خواسته است که محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران را حذف کند و کشورها لغو این محدودیت‌ها را شرط مهم در قبال به رسمیت شناختن حکومت طالبان می‌دانند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا