افغانستان

وزارت دفاع بریتانیا به خاطر افشای هویت برخی از افغان های پناهجو٬ جریمه شد

دفتر کمیشنری اطلاعات بریتانیا (ICO) می‌گوید که وزارت دفاع این کشور را ۳۵۰ هزار پوند جریمه کرده است.

دلیل این جریمه افشاسازی اشتباهی اطلاعات شخصی شماری از افغان‌هایی خوانده شده که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، به دنبال مهاجرت به بریتانیا هستند.

این سازمان روز چهارشنبه در اعلامیه‌ای در ویب‌سایت‌اش نوشته است که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ ، وزارت دفاع بریتانیا در ایمیلی که به ۲۴۵ نفر فرستاده، ایمیل آدرس‌های آنان که ۵۵ تن‌شان دارای عکس پروفایل هم بودند، برای یکدیگرشان قابل دید بوده است.

در این اعلامیه آمده است که وزارت دفاع این کشور از این افراد خواسته که آدرس ایمیل‌هایشان را تغییر دهند و از امنیت‌شان به اداره‌های مربوط به تخیلۀ افغان‌ها اطمینان بدهند، اما افزوده است، این می‌توانست زندگی افغان‌هایی را که با دولت بریتانیا کار کرده بودند، با خطر مواجه سازد.

بریتانیا در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در کنار سایر کشور های عضو ناتو به صد ها افغان را از میدان هوایی کابل به بیرون از افغانستان منتقل کرد
بریتانیا در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در کنار سایر کشور های عضو ناتو به صد ها افغان را از میدان هوایی کابل به بیرون از افغانستان منتقل کرد

مطابق به رهنمودهای دفتر کمیشنری اطلاعات بریتانیا، سازمان‌ها و اداره‌ها باید هنگام ارسال اطلاعات محرم و شخصی از طریق الکترونیکی از خدمات انتقال با امنیت بالا استفاده کنند.

بر اساس اعلامیۀ این کمیشنری، وزارت دفاع بریتانیا گفته که تعهدات حفاظت از اطلاعات خود را به گونۀ باورنکردی جدی می‌گیرد و با پذیرفتن حکم کمیشنری اطلاعات بریتانیا از آسیب دیدگان عذرخواهی می‌کند.

از سوی دیگر شماری از مهاجران افغان در پاکستان که در انتظار مهاجرت به بریتانیا هستند، در صحبت با رادیو آزادی از طولانی بودن روند طی مراحل پرونده‌هایشان شکایت دارند.

یک خانم مهاجر افغان که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت، او و خانواده‌اش به منظور رفتن به بریتانیا در سال ۲۰۲۱ به پاکستان رفتند، اما هنوز هم به بریتانیا منتقل نشده اند:

“بیشتر از دوسال می‌شود که ما در پاکستان زندگی می‌کنیم، وقتی کیس ما به بریتانیا راجع شد، آنها گقتند ما را به بریتانیا انتقال می‌دهند. اما اکنون ما ویزا را داریم و پاسپورت‌های ما در سفارت بریتانیا است و حتا زمان تکت‌هایمان هم تعین شده، اما دولت پاکستان به ما اجازه نامه را ندادند.”

او مدعی است که دولت بریتانیا در قسمت گرفتن اجازه‌نامۀ خروج و پرداخت جریمۀ آن با آنها همکاری نکرده است.

در همین حال یک کارمندان نظام جمهوری پیشین که نخواست نامش در گزارش منتشر شود و پروندۀ پناهندگی بریتانیا را دارد، به رادیو آزادی گفت:

“ما در ماه مارچ رسماً به دولت بریتانیا معرفی شدیم و تقریباً ۸ ماه می‌شود که ما منتظر سرنوشت ما هستیم. ما با مشکلات عدم دسترسی به کار و تحصیل روبه‌رو هستم و سرنوشت ما مهاجرین اینجا معلوم نیست.”

تعدادی از پناهجویان افغان در پاکستان که منتظر رسیده گی کیس های مهاجرتی خود به بریتانیا و سایر کشور ها هستند
تعدادی از پناهجویان افغان در پاکستان که منتظر رسیده گی کیس های مهاجرتی خود به بریتانیا و سایر کشور ها هستند

 

او می‌افزاید که مهاجرین افغان در پاکستان با اخراج اجباری مواجه اند و خواست‌اش از کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و دولت بریتانیا این است که در رسیدگی به پرونده‌هایشان توجه بیشتر کنند.

مقام‌ها در وزارت امور خارجه بریتانیا گفته‌اند که از آگست ۲۰۲۱ تا ماه سپتامبر سال جاری حدود هشت هزار و ۸۰۰ تن از واجدین شرایط پناهندگی بریتانیا را از افغانستان به این ‌کشور انتقال داده‌ اند.

با سقوط نظام پیشین جمهوریت، شماری از کشورها به شمول امریکا، کانادا، جرمنی و بریتانیا روند تخلیه و پذیرش پروندۀ پناهندگی همکاران افغان‌شان را و دیگر افغانان زیر تهدید را آغاز کردند که با وجود انتقال‌ ده‌ها هزار تن آنان، هنوز هم ده‌ها هزار تن دیگر آنان در کشورهای مختلف و در داخل افغانستان در انتظار انتقال‌شان به کشور مقصد پناهندگی‌شان هستند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا