افغانستان

طالبان یک قبر دسته جمعی را در ولایت خوست کشف کردند

مقامات محلی طالبان روز دوشنبه گفتند که یک گور دسته جمعی را که در آن حدود ۱۰۰ جسد دفن شده بود، کشف کرده اند. آنان گفته اند که گمان می‌رود این قبر دسته جمعی مربوط به دوران حکومت‌های تحت حمایت شوروی سابق در افغانستان باشد.

بسم الله بلال، شهردار طالبان در ولایت خوست گفت که این قبر دسته جمعی روز شنبه در هنگام ساخت یک بند کوچک در منطقه ساربانی مرکز ولایت خوست پیدا شد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «بر اساس اطلاعات اولیه، این افراد پس از کشته شدن در سال ۱۳۵۸ در اینجا دفن شده اند.»

بلال افزود: «حداقل ۱۰۰ جسد در قبر کشف شده اند.» او علاوه کرد که برخی از بقایای اجساد لباس زنانه داشتند و به نظر می‌رسد که همه غیرنظامیان بوده باشند.

ساکنان محلی گفتند که بقایای این اجساد متعلق به قربانیان خشونتی هستند که پس از کودتای کمونیستی سال ۱۹۷۸ تحت حمایت شوروی سابق، در افغانستان صورت گرفت.

سلام شریفی می‌گوید که پدرش در دوران حکومت‌های کمونیستی ناپدید شد و جسدش هرگز پیدا نشد: «در سال ۱۳۵۸، این افراد به شیوه بی رحمانه و وحشیانه توسط مقامات ظالم کمونیستی و بدون محاکمه به اینجا آورده شدند.»

شریفی به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها شهید شدند و ما از نسل آنها هستیم. این ظلمی است که تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد.»

گور دسته‌جمعی کشف شده در ولایت خوست
گور دسته‌جمعی کشف شده در ولایت خوستعکس: AFP/Getty Images

کمیته‌ای برای انتقال بقایای باقی مانده اجساد تعیین شده است و ساکنان محل به کارگران شهرداری کمک می‌کنند تا اجساد را از این قبر خارج کرده و آن ها را برای دفن مجدد آماده کنند.

مندیر منگل یکی از باشندگان این منطقه گفت: «هیچکس نمی‌داند این شهدا چه کسانی هستند. همه آنها دفن شده اند و ما استخوان‌ها را بیرون می‌آوریم و مرتب می‌کنیم.»

پس از چندین دهه منازعه که از تهاجم شوروی سابق از سال ۱۹۷۹ آغاز شد و بعداً با جنگ‌های داخلی و تهاجم ایالات متحده ادامه یافت، شماری زیادی از گورهای دسته جمعی در سراسر افغانستان پیدا شده است.

در سال ۲۰۰۹، گور دسته جمعی دیگری از قربانیان دوران حکومت‌های تحت حمایت شوروی کشف شد که حداقل ۲۰جسد در آن وجود داشت.

اخیراً، در سپتامبر ۲۰۲۲، یک قبر دسته جمعی که در آن بقایای اجساد ۱۲ نفر دفن شده بودند، در ولسوالی اسپین بولدک قندهار پیدا شد. این ولسوالی محل درگیری شدید بین نیروهای حکومت سابق افغانستان و جنگجویان طالبان در طول دو دهه شورش آنها قبل از به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۲۱ بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا