شاهداخبار صحت

ناباروری مردان؛ پنج روش برای حفاظت از اسپرم که مردان باید رعایت کنند

ناباروری اغلب به عنوان یک مشکل زنانه در نظر گرفته می شود، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل در مردان یک مسئله جدی است.

پژوهشگران دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا در تحقیقی به این موضوع پرداخته‌اند و نتایج آن نشان می‌دهد که ناتوانی اسپرم در بارور کردن می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که شاید بتوان با انجام اقداماتی از اسپرم حفاظت کرد. در حالی که اکثر علل مردانه ناباروری قابل پیشگیری نیستند، مهم است که بدانید چگونه اسپرم خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. در اینجا پنج کاری که مردان می توانند برای افزایش باروری خود انجام دهند، آورده شده است.

۱ –  سعی کنید در محدوده وزن سالم باشید

چاقی باعث تغییرات هورمونی می شود که اثرات منفی روی مایع منی از جمله تعداد کل اسپرم، توانایی اسپرم برای حرکت، تعداد اسپرم زنده و تعداد اسپرم با شکل طبیعی دارد. این مسئله باعث می‌شود تا شانس لقاح کاهش یابد.

خبر خوب این است که اثرات نامطلوب بر باروری ناشی از اضافه وزن در مردان قابل برگشت است. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و بهبود کیفیت اسپرم کمک کند.

شواهد قوی وجود دارد که رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، لبنیات کم چرب و غذاهای دریایی و گوشت قرمز و فرآوری شده، شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین کم با کیفیت بهتر اسپرم مرتبط است.

۲- از مصرف مواد مخدر حتی به صورت تفریحی پرهیز کنید

مصرف تفریحی مواد مخدر به سلامت باروری پایین‌تر می‌انجامد. داروهای روانگردان مانند کوکائین، بنزودیازپین‌ها، هروئین، مت آمفتامین، اکسی کدون و اکستازی بر عملکردهای تناسلی مردان از جمله میل جنسی، تولید تستوسترون، تولید اسپرم و کیفیت اسپرم تأثیر منفی می‌گذارند.

در حالی که تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف ماری جوانا و کیفیت اسپرم قطعی نیست، برخی شواهد نشان می دهد که استفاده مکرر ماری جوانا می‌تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد و یک عامل خطر برای سرطان بیضه است.

۳ –  از استروئیدهای آنابولیک دوری کنید

برخی از مردان از استروئیدهای آنابولیک برای بهبود عملکرد فیزیکی و ظاهر خود استفاده می کنند. در سطح جهانی، تخمین زده می شود که از۱۶ مرد یک نفر در طول زندگی خود از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند. وزنه برداران مرد ۲۰ تا ۳۹ ساله، مبارزان و پرسنل امنیتی از رایج ترین مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک هستند.

استروئیدهای آنابولیک به رشد ماهیچه ها و کاهش چربی کمک می‌کنند، اما بر عملکرد جنسی نیز تأثیر می‌گذارند که از آن جمله می‌توان به کاهش اندازه بیضه‌ها، کاهش یا توقف تولید اسپرم و ایجاد ناتوانی جنسی و ناباروری اشاره کرد.

مطالعات نشان می دهد که اکثر مردان ظرف یک سال پس از قطع استروئیدهای آنابولیک دوباره شروع به تولید اسپرم می‌کنند. اما یک مطالعه اخیر بر روی مردانی که در نتیجه مصرف استروئیدهای آنابولیک نابارور شدند، نشان داد که برای برخی از افراد آسیب بلندمدتی به تولید اسپرم وارد می‌شود.

در این مطالعه روی مردانی که استفاده از استروئیدهای آنابولیک را متوقف کرده بودند و یک دوره شش ماهه درمان هورمونی برای بهبود تولید اسپرم داشتند، بیش از نیمی از آنها هنوز اصلاً اسپرم تولید نکردند یا بعد از شش ماه اسپرم بسیار کمی تولید کردند.

۴ – سیگار و استعمال دخانیات را ترک کنید

همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای سلامت عمومی ما وحشتناک است، اما باید بدانید که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دخانیات برای باروری و نتایج باروری مردان نیز مضر است.

در دهه گذشته، ویپینگ به طور فزاینده ای محبوب شده است. بیش از ۵۰۰ برند سیگار الکترونیکی و ۸ هزار طعم دهنده تجاری تولید شده که نشان می‌دهد اقبال نسبت به آن تا چه اندازه در حال افزایش است. در حال حاضر شواهد رو به رشدی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویپینگ می‌تواند به سلامت باروری مردان آسیب برساند و کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام تلاش برای باردار شدن از مصرف این مواد اجتناب کنید.

۵ –  قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی را کاهش دهید

ما در زندگی روزمره خود در معرض بسیاری از مواد شیمیایی محیطی مختلف هستیم – از طریق محصولاتی که استفاده می کنیم، غذایی که می خوریم و هوایی که تنفس می کنیم. به اصطلاح مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز می توانند کیفیت اسپرم را کاهش داده و مشکلاتی را در باروری ایجاد کنند زیرا می توانند هورمون‌های جنسی مردانه را تقلید یا مسدود کنند.

اجتناب از این مواد شیمیایی به طور کامل غیرممکن است، زیرا آنها در اطراف ما هستند. اما می‌توانید چند قدم ساده برای کاهش قرار گرفتن در معرض خود بردارید، از جمله:

شستن میوه و سبزیجات

مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده، کنسرو شده یا از پیش بسته بندی شده

نوشیدن از بطری های شیشه‌ای یا سخت پلاستیکی، به جای بطری‌های پلاستیکی نرم

گرم کردن غذا در یک کاسه چینی یا شیشه‌ای که با حوله کاغذی یا بشقاب پوشانده شده است، به جای استفاده از ظروف پلاستیکی یا ظروف غذاخوری پوشانده شده با نایلون.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا