افغانستاناقتصاد

مجله آمریکایی: طالبان ۲۵ درصد از درآمد معادن طلا در بدخشان و تخار را به القاعده می‌دهند

مجله‌ی فارن‌پالیسی می‌گوید که به یک نسخه از گزارش منتشرنشده‌ی یک «شرکت خصوصی تجزیه و تحلیل تهدید» مستقر در لندن دست یافته است که نشان می‌دهد طالبان ۲۵ درصد از درآمد معادن طلا در ولایت‌های بدخشان و تخار در شمال افغانستان را به القاعده می‌دهند.

این رسانه دیروز (جمعه، ۳ حمل) با استناد به این گزارش نوشته است که از زمان آغاز استخراج معادن طلا در بدخشان و تخار در اوایل سال ۲۰۲۲، سهم القاعده از درآمد حاصل از این معادن به ۱۹۴.۴ میلیون دالر رسیده است.

فارن‌پالیسی افزوده است که این گزارش اخیرا بین دیپلمات‌های غربی و مقام‌های سازمان ملل متحد دست‌بدست می‌شود و یافته‌های آن را منابع مستقل نیز تأیید کرده است.

این رسانه نوشته که در این گزارش آمده است که طالبان ماهانه ۲۵ میلیون دالر از معادن طلا درآمد دارند و این درآمد توسط جناح سراج‌الدین حقانی در کابل و هبت‌الله آخوندزاده در قندهار با القاعده تقسیم می‌شود.

فارن پالیسی همچنین با استناد به این گزارش نوشته است که القاعده ده‌ها هزار کارگر را برای استخراج معادن طلا در افغانستان استخدام کرده است و امنیت این کارگران را جنگ‌جویان طالبان تأمین می‌کنند.

این رسانه افزوده است که این گزارش شامل فهرستی از رهبران القاعده نیز است که شماری از آنان در زمان حضور اسامه بن لادن در افغانستان و طراحی حمله‌ی یازدهم سپتامبر، از افسران ارشد او بوده‌اند.

فارن‌پالیسی نوشته است که این گزارش نشان می‌دهد که القاعده در حال رشد در افغانستان است و رهبران طالبان با این گروه رابطه‌ی صمیمی دارند‌.

پیش از این کمیته‌ی تحلیل و ارزیابی سازمان ملل متحد نیز گزارش داده بود که طالبان ارتباط خود با القاعده را حفظ کرده‌اند و این گروه در افغانستان چندین مرکز آموزشی دارد.

طالبان اما ارتباط با القاعده را رد می‌کنند و می‌گویند که پس از تسلط آنان بر افغانستان هیچ‌ گروه ترور‌یستی در این کشور حضور ندارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا