تکنالوژیآموزش تکنالوژیشاهد

آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند سلامت ما را به خطر می‌اندازد؟

دو سال پیش، یک پزشک در شهر برست فرانسه کمپینی راه اندازی کرد تا مردم را وادار کند که گوشی‌های هوشمند خود را زمین بگذارند.

یانیک گیلودو، پزشک ورزشی در مرکز بیمارستان دانشگاه برست (CHU)، می‌گوید که حدود سه چهارم از ۵۰۰ شرکت‌کننده‌ در این چالش که مورد بررسی قرار گرفتند، نتوانستند استفاده از تلفن همراه خود را یک ساعت در روز کاهش دهند.

او می‌گوید با بررسی این افراد متوجه شده است که ۹۰ درصد از افرادی که موفق به کاهش استفاده تلفن همراه شده بودند، فعالیت جسمی بیشتری داشتند.

حالا این پزشک کتابی به زبان فرانسه تحت عنوان «گوشی‌های هوشمند می‌کشند» نوشته که در آن درباره تاثیرات منفی گوشی‌های هوشمند بر سلامت هشدار داده است و توصیه می‌کند که استفاده از آن را کاهش دهیم.

او می‌گوید که همیشه درباره رابطه بین تلفن‌ همراه و سبک زندگی بی‌تحرک کنجکاو بوده است. بسیاری از ما هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند روی یک صندلی یا کاناپه می‌نشینیم و گاهی دراز می‌کشیم. اگر یک ساعت بیشتر از تلفن همراه استفاده کنیم یعنی یک ساعت بیشتر نشسته‌ایم.

به گفته این پزشک مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سبک زندگی بی‌تحرک یک عامل خطرناک برای بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سکته، بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و غیره است.

اندرو لپ، استاد دانشگاه کنت در ایالات متحده نیز که پیش‌تر مطالعه‌ای درباره رابطه تلفن‌همراه و میزان تحرک بدنی انجام داده، می‌گوید: «ما بررسی‌های متعددی در خصوص بی‌تحرکی، فعالیت بدنی و استفاده از تلفن همراه انجام داده‌ایم. بدون شک افرادی که بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند زمان بیشتری را در حالت نشسته سپری می‌کنند.»

این استاد دانشگاه افزود کسانی که حین ورزش یا پیاده‌ روی، با تلفن همراه صحبت می‌کنند یا پیامک می‌خوانند و ارسال می‌کنند، سرعت ورزش کردنشان هنگام استفاده از گوشی هوشمند کاهش میابد.

در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۹ نتیجه آن در ژورنال «Digital Health» منتشر شد، آقای لپ و همکارانش نوشتند که استفاده زیاد از تلفن همراه می‌تواند منجر به پدیده‌ای شود که این محققان نامش را «سیب زمینی فعال کاناپه» گذاشتند.

به گفته این محققان، هرچند این افراد شرایط لازم برای فعالیت بدنی را دارند اما بسیار کم تحرک هستند.

آقای لپ گفت که به طور کلی، نشستن طولانی مدت تاثیرات منفی بر سلامت دارد و کسانی که بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند در معرض خطر هستند.

آیا کم‌تحرکی تنها تاثیر استفاده از گوشی‌های هوشمند است؟

پل الیوت، استاد امپریال کالج لندن، در حال بررسی تاثیر گوشی‌های هوشمند بر سلامت انسان است.

او و همکارانش در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، نوشتند که استفاده از تلفن‌همراه خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش نمی‌دهد.

این مطالعه که بزرگ‌ترین تحقیق چند ملیتی درباره تاثیرات تلفن‌ همراه بر سلامت است از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و محققان در آن ۲۵۰ هزار کاربر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به دلیل ماهیت این مطالعه استفاده کنندگان از تلفن همراه قبل از ابتلا به بیماری خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرند و تا سال‌ها بعد زیر نظر قرار خواهند گرفت.

آقای لیوت گفت در این مطالعه علاوه بر سرطان مغز، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها دیگر مانند سایر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های مربوط به باروری نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این محقق همچنین یکی از نویسندگان مطالعه‌ای بود که به بررسی استفاده از فناوری دیجیتال بر روی شاخص توده بدنی (BMI) در نوجوانان پرداخته بود و نتیجه آن در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. محققان در این مطالعه دریافتند که میان فناوری دیجیتال و بروز این توده‌ها در نوجوانان ارتباط وجود دارد که «تا حدی ناشی از خواب ناکافی» است.

یانیک گیلودو می‌گوید زمانی که سیاست‌گذاران به دنبال راه‌ حل‌هایی برای جلوگیری از عدم تحرک فیزیکی فکر هستند باید کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند را نیز مورد توجه قرار دهند.

این پزشک توصیه می‌‌کند از تغییرات کوچکی مانند خاموش کردن تلفن در هنگام شام، ۴۵ دقیقه قبل از خواب و همچنین خاموش کردن آن در جلسات کاری شروع کنیم و به تدریج استفاده از تلفن همراه را کاهش دهیم.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا