افغانستان

روسیه بار دیگر خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد

هیأت روسیه در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جینوا، بر تشکیل حکومت فراگیر و عملی ‌شدن تعهد طالبان در این باره تاکید کرده است.

خبرگزاری تاس به نقل از روسلان استروگانوف، عضو این هیأت روز شنبه، ۱۲ حوت گزارش داده که مسکو برای تقویت ثبات و امنیت افغانستان تلاش می‌کند و این اولویت روسیه است.

استروگانوف افزوده است: «مسکو با مقام‌های [طالبان] در تماس است و از آن‌ها می‌خواهد که تعهد قبلی خود را برای تشکیل یک نظام جامع مدیریت عمومی عملی کنند و تنها صلح پایدار در افغانستان توسعه مطلوب کل منطقه را تسهیل می‌کند.»

او وضعیت بحرانی جاری در کشور را ناشی از خروج عجولانه امریکا از افغانستان عنوان کرده و گفته است که کشورهای غربی، ویرانی و فقر را در این کشور برجای مانده‌اند.

این بار نخست نیست که روسیه خواستار ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان می‌شود، بلکه مسکو همواره بر این موضوع تاکید کرده است.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرده بود که در افغانستان حکومتی ایجاد شود که در آن نماینده‌گان تمام اقوام و جریان‌های سیاسی شامل باشند.

اما در پاسخ لاوروف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود که کشورها نباید این حق را به خود بدهند که در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

مجاهد مدعی شده بود که در افغانستان «حکومت فراگیر و پاسخ‌گو و حکومتی که مردم توقع دارند»، وجود دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا