افغانستان

نخستین قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه در ایران متوقف شد

محمدنسیم محمدی، رییس اداره‌ خط آهن حکومت طالبان در ولایت هرات تأیید می‌کند که حرکت نخستین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه در ایران متوقف شده است.

آقای محمدی اما جزئیاتی در مورد دلیل توقف این قطار ارائه نکرد و گفت که دلیل آن «مربوط به کنسرسیوم و ایران می‌شود، باید مشکل داخلی خود را حل کنند».

در همین حال خبرگزاری ایرانی ایلنا گزارش داده بود که این قطار دیروز (شنبه، ۱ ثور) وارد ایستگاه راه‌آهن روزنک در ایران شده، اما ایران برای ادامه‌ی حرکت به این قطار لوکوموتیو نداده است.

یک منبع آگاه به این رسانه گفته است که موضوع توقف این قطار در دست بررسی است، اما «احتمالا دلیل عدم اجازه‌ی عبور به این قطار مسائل مالی باشد».

حمل‌ونقل آزمایشی از خط آهن هرات – خواف آغاز شد

از تأسیس اداره‌ی مستقل خط‌آهن تا تکمیل خط‌آهن در سال ۲۰۳۰

غنی:‌ افتتاح خط آهن خواف – هرات گام بزرگ برای جهش اقتصادی است

این منبع افزوده است: «این موضوع به پیمانکار کنسرسیوم تشکیل شده برمی‌گردد. این کنسرسیوم اقدامات هندلینگ را انجام می‌دهد‌. این کنسرسیوم بابت عبور قطار باید هزینه‌ای را به جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کرد و گویا این توافق صورت نگرفته است و احتمالا به این دلیل ایران به این قطار لوکوموتیو نداده‌ است.»

نخستین قطار ترانزیتی افغانستان که حامل هزار و ۱۰۰ متریک تُن سنگ تالک بود، روز جمعه از هرات و از طریق راه‌آهن هرات-خواف حرکت خود به سمت ترکیه را آغاز کرد.

این محموله قرار بود با عبور از ایران به شهر مرسین ترکیه برسد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا