افغانستان

مقام ایرانی: طالبان و پاکستان در تأمین امنیت مرزی‌های‌شان ضعیف هستند

یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که نیروهای مرزی طالبان و پاکستان در تأمین امنیت مرزی‌های‌شان ضعیف هستند.

رضازاده روز پنج‌شنبه، ۲۳ حمل در گفت‌وگو با خبرگزاری حیات گفته است که طالبان و پاکستان در مواردی با شماری از گروه‌های تروریستی، از جمله جندالله همکاری نیز می‌کنند.

او خاطرنشان کرده است که این همکاری موجب نفوذ این گروه‌ها به خاک ایران می‌شود.

وی افزوده است: «متاسفانه دو کشور افغانستان (طالبان) و پاکستان اشراف لازم و کافی را بر امنیت مرزهای‌شان با کشور ما ندارند و در واقع بار تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور ما با این دو کشور به‌طور کلی برعهده نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران است.»

تهران به‌شدت نگران نفوذ گروهای تروریستی از خاک افغانستان زیر سلطه طالبان به آن کشور است.

در ماه جدی سال گذشته حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان در دیدارش با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان خواستار همکاری این گروه در زمینه تأمین امنیت مرزها شد.

 

ایران یکی از کشورهایی همسایه است که پس از برگشت طالبان به قدرت بر تعامل با این گروه تأکید داشته و تا این دم رابطه این کشور با این گروه مبتنی بر تعامل بوده است.

 

با این حال، در بیش از دو سال گذشته طالبان همواره با مرزبانان ایرانی درگیری داشته‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا