جهان

حمله ایران به اسرائیل؛ بایدن: تقریبا تمام پهپادها و موشک‌ها سرنگون شده است

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که ایران بیش از ۲۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده که بیشتر آن‌ها خارج از مرزهای اسرائیل رهگیری شده است. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا و متحد اصلی اسرائیل نیز گفته است که تقریبا تمام پهپادها و موشک‌ها سرنگون شده است.

به گزارش رویترز، دانیل هاگاری، سخن‌گوی ارتش اسرائیل همچنین تأیید کرده است که حملات ایران به یک مرکز نظامی اسرائیل آسیب رسانده‌ است.

به‌نوشته‌ی رویترز، مقام‌های اسرائیلی گفتند که یک دختر هفت‌ساله نیز در حملات ایران زخمی شده است.

نیمه‌شب گذشته تلویزیون دولتی ایران از حمله‌ی «گسترده‌ی پهپادی» سپاه پاسداران به اهدافی در اسرائیل خبر داد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفته است: «در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.»

ایران می‌گوید که این حملات، پاسخ به حمله به قنسولگری‌اش در دمشق سوریه است که در آن هفت عضو سپاه پاسداران، به‌شمول دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

این اولین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل در ۴۵ سال گذشته بوده است.

واکنش‌ها به حملات ایران به اسرائیل

جو بایدن، رییس‌جمهو امریکا در بیانیه‌ی خود گفته است که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در یمن، سوریه و عراق حمله‌ی هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسرائیل انجام دادند.

او گفته است که این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.

بایدن گفته است: «به دستور من، برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالستیک را در طول هفته‌ی گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده‌ی سربازان‌مان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریبا همه‌ی پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

او گفته است که با نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرده تا بر تعهد آهنین امریکا به امنیت اسرائیل تأکید کند.

بایدن گفته است: «من به او گفتم که اسرائیل توانایی قابل توجهی برای دفاع و شکست حملات بی‌سابقه از خود نشان داد، پیام واضح به دشمنانش فرستاد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به‌طور مؤثر تهدید کنند.»

یک مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفته است که جو بایدن در تماس تلفنی خود به بنیامین نتانیاهو گفته است: «اسرائیل باید امشب را یک پیروزی در نظر بگیرد زیرا ارزیابی فعلی ایالات متحده این است که حملات ایران تا حد زیادی ناموفق بوده و توانایی نظامی برتر اسرائیل را نشان می‌دهد.»

رییس‌جمهور امریکا در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود افزوده است که با رهبران گروه هفت برای هماهنگ کردن یک واکنش دیپلماتیک واحد به حمله‌ی «گستاخانه» ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

برخی دیگر از کشورهای غربی نیز حمله‌ی ایران به اسرائیل را محکوم کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته است که تشدید تنش جدی ناشی از حمله‌ی گسترده‌ی ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند.

او در ایکس نوشته است: «من خواستار توقف فوری این خصومت‌ها هستم. نه منطقه و نه جهان توان تحمل جنگ دیگری را دارند.»

قرار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد بعدازظهر روز یک‌شنبه به وقت محل، برای بررسی حمله‌ی ایران به اسرائیل تشکیل جلسه دهد.

سخن‌گوی هیأت مالت که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، شنبه‌شب به خبرنگاران گفت این جلسه به درخواست اسرائیل ساعت ۴:۰۰ بعد‌ازظهر به وقت نیویورک برگزار می‌شود.

پنتاگون: اسرائیل در صورت پاسخ امریکا را مطلع کند

به‌گفته‌ی یک مقام امریکایی، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا از همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، خواسته است تا پیش از هرگونه پاسخ احتمالی به حمله‌ی ایران، امریکا را مطلع کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این دو در شامگاه شنبه، ساعاتی پس از پرتاب پهپادها و موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل، صحبت کردند.

طبق این گزارش، گالانت به آستین در مورد عملیات دفاعی اسرائیل توضیح داده است و تأکید کرده که اسرائیل برای هرگونه حمله‌ی بیشتر آماده است.

آستین: ایران حملات بیشتر را متوقف کند، به‌دنبال درگیری نیستیم

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز در بیانیه‌ای گفته است که به دستور بایدن، نیروهای امریکایی در خاورمیانه در ۱۳ اپریل ده‌ها موشک و پهپاد در مسیر اسرائیل را که از ایران، عراق، سوریه و یمن پرتاب شده بودند، رهگیری کردند.

او گفته است: «ما این حملات بی‌سابقه ایران و گروه‌های نیابتی آن را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که فوراً هرگونه حمله بیشتر از جمله نیروهای نیابتی‌اش را متوقف کند و تنش‌ها را کاهش دهد. ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما از اقدام برای محافظت از نیروهای خود و حمایت از دفاع از اسرائیل دریغ نخواهیم کرد.»

ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع‌تر خواهد بود

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفته است که اقدام نظامی ایران براساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق بود.

این نمایندگی گفته است: «موضوع را می‌توان به نتیجه رسید. با این‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به‌طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که امریکا باید از آن دور بماند.»

سپاه پاسداران نیز با انتشار اطلاعیه‌ی شماره ۲ خود به امریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران هشدار داده است.

سپاه پاسداران گفته است: «هرگونه تهدید امریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا