جهان

نتنیاهو: جنگ در غزه تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز «شنبه ۱۲ جوزا» بار دیگر پافشاری کرد که نابودی گروه حماس بخشی از پلانی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ آنرا برای پایان جنگ در غزه پیشکش کرده است.

دفتر نتنیاهو با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ”شرایط اسراییل برای پایان جنگ در غزه تغییر نکرده است: نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و حصول اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسراییل نیست .” این موارد از جمله شرایط اسراییل برای آتش‌بس عنوان شده است.

بر اساس این پیشنهاد، اسراییل همچنان تاکید دارد که شرایط کشورش باید قبل از برقراری آتش بس دایمی برآورده شود.

نتنیاهو در این اعلامیه گفته است:‌ ”این تصور که اسراییل قبل از تحقق شرایط به آتش بس دایمی توافق خواهد کرد، نمی‌تواند آغاز شود.”

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز جمعه از پیشنهاد جدید و چندمرحله‌ای اسراییل برای پایان جنگ در غزه خبر داد.

به گفته بایدن، مرحله اول شامل آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسراییلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی تعدادی از گروگان ها از جمله زنان، سالمندان، مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی از زندان های اسراییل است.

علاوه بر این، اسراییل اجازه ورود کمک‌های بیشتر بشردوستانه به غزه و بازگشت شهروندان فلسطینی به خانه‌هایشان را در تمام مناطق غزه از جمله در شمال، خواهد داد.

به گفته بایدن، پیکر برخی از گروگان‌های کشته‌شده نیز در این مرحله به خانواده‌های آنها باز گردانده خواهد شد.

رییس جمهور امریکا گفت که در مرحلهٔ اول که شش هفته پیشنهاد شده، اسراییل و حماس به کمک ایالات متحده، مصر، و قطر درباره تدارکات لازم برای ورود به مرحله دوم و پایان دایمی خصومت‌ها مذاکره خواهند کرد.

اما رییس جمهور ایالات متحده هشدار داد که پس از مرحلهٔ اول شش هفته‌ای، مسیر پیشرو پیچیده‌تر خواهد شد.

بایدن گفت: “من با شما صادق خواهم بود، برای انتقال از مرحله اول به مرحله دو باید چند مورد مذاکره شود. ” اما افزود که تا زمانی که مذاکرات ادامه پیدا کند، حتا فراتر از شش هفته، آتش‌بس نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس طرح پیشنهادی اسراییل، در مرحله دوم تمامی گروگان‌های زنده اسراییلی آزاد می‌شوند، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد.

رییس جمهور امریکا در ارتباط با مرحله سوم و پایانی طرح پیشنهادی اسراییل گفت که در این مرحله بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهد شد.

حماس نیز نقشهٔ راه پیشنهاد شده توسط اسراییل برای آتش‌بس در غزه را “مثبت” خوانده است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه محتوای سخنرانی بایدن را در مورد “آتش‌بس دایمی، خروج نیروهای اسراییلی از غزه، بازسازی و تبادل اسیران” مثبت ارزیابی می‌کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا