افغانستان

کابلوف: جامعه جهانی به آرامی اقتدار طالبان در افغانستان را می‌پذیرد

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که جهان اندک اندک درک می‌کند که گروه طالبان “به طور قانونی” در افغانستان مسوول است، موردی که روسیه مدت‌ها پیش آن را تایید کرده بود.

کابلوف روز (شنبه نهم سرطان) در پاسخ به این سوال تاس که آیا جامعه بین‌المللی از این واقعیت آگاه است که باید با طالبان به عنوان یک حکومت داد و ستد کند، گفته است: “البته، [جهان] در حال آگاه شدن از این واقعیت است و روسیه در اینجا جلوتر بود”.

این اظهارات کابلوف، یک روز قبل از برگزاری سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان به میزبانی ملل متحد در دوحه پایتخت قطر بیان می‌شود.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) گفت که این نشست به هدف به رسمیت شناختن طالبان و مشروعیت بخشیدن به حکومت این گروه نیست.

دوجاریک همچنان گفت که سومین نشست دوحه یک نشست گفتگوی بین‌الافغانی نیست.

قرار است که عصر امروز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان) نخستین روز نشست دو روزه دوحه آغاز ‌شود.

کابلوف در مورد انتظارات روسیه از این نشست گفته است که این همایش در صورتی مفید خواهد بود که همکاری‌های نزدیک و سازنده بین جامعه جهانی و حکومت طالبان در زمینه حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی که مردم افغانستان با آن مواجه اند، منجر شود.

همچنان قرار است که این دپلومات ارشد روسی با هیت طالبان نیز نیز در حاشیه نشست دوحه دیدار دوجانبه داشته باشد. او گفته است: “ما هم در حاشیه [نشست دوحه] و هم قطعاً در هر فارمت مناسب دیگری ارتباط برقرار خواهیم کرد”.

این در حالی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز در راس هیات عازم قطر شده است.

قمی در ایکس نگاشته است: “هدف ما تبیین مواضع،‌ انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل [متحد] و کشورهای شرکت‌کننده در نشست [سوم دوحه] است”.

به گفتۀ این نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، “شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه” به رایزنی‌های همه‌جانبۀ تمام جوانب نیاز دارد.

او ابراز امیدواری کرده است که نشست سوم دوحه، به “صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم بدون دخالت و سلطه بیگانگان” منجر شود.

مقام‌های ملل متحد گفته است که در حاشیۀ این نشست دربارۀ مسایل حقوق بشر در افغانستان با نمایندگان همۀ این کشورها بحث و گفتگو خواهد شد.

سخنگوی این سازمان همچنان گفته است که بحث‌های دوحه بخشی از یک روند است و صرف یک گفتگوی یکباره نیست.

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد افزود: “هدف نهایی این روند صلح افغانستان با خود و همسایگانش است که به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شود و تعهدات بین‌المللی خود را از جمله در مورد حقوق بشر و به ویژه در مورد حقوق زنان و دختران رعایت کند”.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه به خبرنگاران گفت که در نشست سوم دوحه فیصله‌ای صورت نخواهد گرفت، موضوعات کلیدی و بزرگ نیز مورد بحث قرار نخواهد گرفت، بلکه پیام‌ها تبادله می‌شود.

او افزود: “مدتی می‌شد که پیام‌های بعضی از کشورها به خصوص کشورهای غربی به افغانستان در حالت سکتگی قرار داشت، یک فرصت آمد که پیام‌ها تجدیداً رسانده شود”.

مجاهد گفت که حکومت طالبان در این نشست خواستار برداشتن برخی محدودیت‌هایی وضع‌شده بر افغانستان و موضوعات اقتصادی که با مشکلات مواجه است، خواهد شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا