افغانستاناخبار صحت

سازمان صحی‌ جهان: روزانه ۱۶۷ کودک در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری می‌میرند

سازمان صحی‌ جهان گزارش تازه‌ای از وضعیت صحی در افغانستان نشر کرده که نشان از رقم بالای مرگ‌ومیر مادران و کودکان‌ و نیز کمبود شدید پرسنل صحی در‌ مراکز صحی کشور است.

در گزارش این نهاد که روز یک‌شنبه، ۲۰ جوزا، نشر شده، آمده که محدودیت‌های موجود مانع دستر‌سی هزاران زن به خدمات صحی، آموزش و کار شده است.

گزارش این نهاد نشان می‌دهد که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری جان‌شان را از دست می‌دهند.

طبق این گزارش، ۱۷.۹ میلیون تن به کمک‌های صحی نیاز دارند و دست‌کم ۹.۵ میلیون تن در افغانستان به امکانات صحی دسترسی محدود یا هم هیچ دسترسی ندارند.

سازمان صحی جهان هشدار داده است که نیازمندان به کمک‌های صحی در افغانستان در سال ۲۰۲۴ به ۲۳.۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

این نهاد همچنان به وضعیت معیشت مردم اشاره کرده و گفته است که ۸۰ درصد مردم افغانستان با درآمد کم‌تر از یک دالر در روز زنده‌گی می‌کنند.

به گفته سازمان صحی جهان، بی‌ثباتی اقتصادی در این کشور سبب شده است که شمار کارمندان صحی به تناسب شمار بیماران، بسیار کم باشد.

طبق گزارش این نهاد، در حال حاضر، برای هر ۱۰ هزار تن در افغانستان تنها ۱۰ کارمند صحی وجود دارد، در حالی‌که این رقم باید ۴۴ کارمند صحی باشد.

در‌ گزارش این نهاد آمده است: «این بحران انسانی طولانی‌مدت تحت شعاع ملاحظات ژئوپلیتیکی جاری قرار گرفته که منجر به کاهش حمایت شرکای بین‌المللی شده است.»

به گفته سازمان صحی جهان، به دلیل کمبود شدید بودجه، در مجموع ۴۲۸ مرکز صحی ثابت و سیار بین جنوری تا دسامبر ۲۰۲۳ مجبور به تعطیلی شدند که تأثیر مخربی بر دسترسی بیش از سه میلیون نفر به مراقبت‌های بهداشتی از جمله بیش از ۶۰۰ هزار کودک زیر سن پنج سال و بیش از ۲۴۰ هزار زن باردار شده است.

با این وصف، سازمان صحی جهان گفته است که برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۳۵۲ میلیون دالر بودجه کلی این سازمان که ۴۲۳ میلیون دالر می‌شود را ضرورت دارد.

این گزارش در حالی نشر شده که قلندر عباد، وزیر پیشین صحت عامه طالبان، در سفر چند ماه پیش خود به مالیزیا، ادعا کرد که با تسلط این گروه بر کشور، تمام مناطق افغانستان زیر پوشش صحی قرار گرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا