جهان

ارتش اسرائیل در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت

سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۸ جوزا، ارتش اسرائیل را در فهرست شرم این سازمان قرار داد.

فهرست شرم سازمان ملل شامل کشورها و سازمان‌هایی است که در جنگ به کودکان آسیب می‌رسانند.

اسرائیل نخستین کشور دموکراتیک جهان است که به این فهرست وارد شده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به هیأت اسرائیل در این سازمان اطلاع داده که نیروهای دفاعی این کشور در فهرست شرم سازمان ملل متحد قرار گرفته‌است و نام اسرائیل در کنار کشورهایی مانند افغانستان، سوریه، یمن و سومالی قرار گرفته است.

دادگاه بین‌المللی لاهه نیز در ۲۴ می احکام بازداشت تعدادی از سران رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یواف گالانت وزیر جنگ را صادر کرده است. پیش از این برخی از محافل بین‌المللی از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز انتقاد گسترده‌ای را از رژیم صهیونیستی مطرح کرده و خواستار الحاق این رژیم به فهرست ننگ سازمان ملل متحد شده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد تند از این اقدام گفته است «سازمان ملل با این اقدام خود را در فهرست سیاه قرار داده است.»

نتانیاهو با دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی اسرائیل (IDF)، آن را اخلاقی‌ترین ارتش دنیا نامید و گفت که تصمیم مضحک و وارونه سازمان ملل خللی در وضعیت ارتش اسرائیل ایجاد نمی‌کند.

حمله ارتش اسرائیل غزه به گزارش تاکنون به مرگ بیش از ۷۵۰۰ کودک فلسطینی انجامیده است.

گیلارد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۸ جوزا، با نشر فیلمی از جریان تماس تلفونی خود با یک مقام سازمان ملل، تایید کرد که یک اطلاعیه رسمی در مورد شامل شدن نام کشورش در فهرست سیاه دریافت کرده است.

نماینده اسرائیل این تصمیم دبیرکل سازمان ملل را «ظالمانه و اشتباه» خواند و گفت به جای ارتش اسرائیل باید نام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در این فهرست سیاه نوشته شود.

او ارتش اسرائیل را به عنوان «با اخلاق‌ترین» ارتش دنیا توصیف کرد.

فهرست کشورها و سازمان‌های متخلف علیه کودکان در زمان جنگ بخشی از گزارش جهانی است که دبیر کل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد.

این فهرست شامل شش تخلف علیه کودکان می‌شود؛ این تخلف‌ها از قتل و قطع اعضای بدن تا خشونت جنسی، آدم‌ربایی، استخدام کودکان برای کارهای نظامی، محرومیت از دسترسی به کمک و تا حمله به مکاتب و شفاخانه‌ها را شامل می‌شود.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید نام گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین هم در این فهرست قرار گرفته است.

پیش‌تر نیز دیوان بین‌المللی دادگستری به توقف حمله اسرائیل به رفح حکم داده بود و درخواست کرده بود به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی به غزه داده شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه عصر روز جمعه، چهارم جوزا، برای تصمیم‌گیری در مورد درخواست آفریقای جنوبی برگزار شد و در نتیجه از اسرائیل خواست تا حمله به رفح را متوقف کند.
در آخرین روز ماه ثور کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی از قضات این دیوان خواسته بود برای رهبران حماس و اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، قرار بازداشت صادر کنند.

در این فهرست بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت به «کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان یک ابزار جنگی، ممانعت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری‌ها» متهم شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا