جهان

اسرائیل با نادیده‌ گرفتن مصوبه شورای امنیت: از غزه عقب‌نشینی نمی‌کنیم

اسرائیل روز (دوشنبه ۲۱ جوزا) اعلام کرده است که به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه خواهد داد و اعلام کرد که در مذاکرات «بی‌معنی و عبث» با حماس شرکت نخواهد کرد.

اعلامیه اسرائیل مبنی بر تعهد به ادامه عملیات نظامی در نوار غزه بلافاصله پس از آن صادر شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد با طرح  پیشنهادی ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و پایان دادن به ۸ ماه درگیری در نوار غزه موافقت کرد.

رئوت شاپیر بن نفتالی، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت تاکید کرد که کشورش می خواهد «اطمینان حاصل کند که غزه در آینده تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.»

او گفت تا زمانی که همه گروگان‌ها بازگردانده نشوند و توانایی‌های حماس «نابود نشود»، نمی‌توان برای این جنگ نقطه پایانی را متصور شد. خانم بن نفتالی در ادامه، گروه فلسطینی حماس را به استفاده از «مذاکرات بی‌پایان… به عنوان ابزاری برای وقت خریدن» متهم کرد.

اظهارات او پس از آن مطرح شد که ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده رای مثبت دادند و تنها روسیه بود که به آن رای ممتنع داد – این اولین باری است که این شورا چنین طرحی را برای پایان دادن به جنگ تصویب می‌کند.

اسرائیل عضو شورای امنیت نیست و بنابراین رای نداد.

جو بایدن در تاریخ جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) یک طرح آتش بس سه مرحله‌ای را ارائه کرد و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در شورای امنیت به رأی گذاشته شد، در حقیقت مهر تاییدی بر این طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس بود.

اسرائیل و حماس واکنش نشان دادند

حماس از پذیرش این قطعنامه استقبال کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده تعامل با کشورهای میانجی‌ برای اجرای اقداماتی مانند خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، تبادل اسرا، بازگشت ساکنان به خانه‌های خود و «رد هرگونه تغییر یا کاهش جمعیتی در منطقه نوار غزه است.»

این قطعنامه می‌گوید که اسرائیل این طرح را پذیرفته و مقامات آمریکایی نیز بارها تاکید کرده‌اند که اسرائیل با این پیشنهاد موافقت کرده است،‌هر چند که اظهارنظرهای عمومی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خلاف آن را نشان می‌دهد.

البته نتانیاهو ماه گذشته میلادی و کمتر از یک ساعت پس از اینکه بایدن از پیشنهاد خود رونمایی کرد هم تاکید کرده بود که اسرائیل تا زمانی که حماس شکست نخورد، به جنگ پایان نخواهد داد.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده تضمین می‌کند که اسرائیل به تعهدات خود عمل خواهد کرد، کما اینکه مصر و قطر نیز همین تضمین را در مورد حماس می‌دهند.

او گفت: اگر حماس با این توافق موافقت کند، جنگ می تواند امروز متوقف شود.

اما مذاکرات دقیق برای اجرای مفاد آن هنوز به توافق اسرائیل و حماس منجر نشده است.

به گفته توماس-گرینفیلد، این توافق به سه مرحله تقسیم می شود که شامل آتش بس اولیه، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و تبادل اسرای فلسطینی و در نهایت پایان دائمی خصومت‌ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، توزیع موثر کمک‌ها و بازسازی چند ساله در نوار غزه است.

خانم توماس-گرینفیلد همچنین خاطرنشان کرد که این توافق «هر گونه تغییر جغرافیایی» در غزه را رد می‌کند و بر پایبندی به تحقق راه حل دو کشوری تاکید می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی: به عمل کار بر آید

ریاض منصور نماینده فلسطینی در سازمان ملل نیز گفت که تشکیلات خودگردان فلسطینی – که امور اداره کرانه باختری اشغالی را بر عهده دارد – از این توافق به عنوان «گامی در جهت درست» استقبال می‌کند، اما گفت که اجرای این اقدامات به عهده اسرائیل است.

وی با بیان اینکه «ما خواهان آتش بس هستیم،» افزود: «بار اجرای این قطعنامه بر دوش اسرائیل است.»

«به عمل کار بر آید. خواهیم دید چه کسانی علاقه‌مند به تحقق این قطعنامه هستند و چه کسانی مانع آن می‌شوند و می‌خواهند به نسل‌کشی علیه مردم ما ادامه دهند.»

آمریکا به دنبال ترغیب نتانیاهو و ادغام بیشتر اسرائیل با کشورهای منطقه

پیش از جلسه رای‌گیری روز دوشنبه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در جریان نشستی در بیت‌المقدس به نتانیاهو گفت که این پیشنهاد «امکان استقرار آرامش در امتداد مرز شمالی اسرائیل و ادغام بیشتر با کشورهای منطقه را فراهم می‌کند.»

پس از تصویب این قطعنامه، بلینکن با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت‌وگو کرد و در آنجا «از آمادگی اسرائیل برای انعقاد این توافق قدردانی» کرد و تاکید کرد که اکنون مسئولیت پذیرفتن مفاد توافق بر «عهده حماس» است.

 انتونی بلینکن  پس از دیدار با خانواده‌های گروگان‌ها در تل‌آویو در تایخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴
انتونی بلینکن پس از دیدار با خانواده‌های گروگان‌ها در تل‌آویو در تایخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴Jack Guez/AP

با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ در نوار غزه، اسرائیل هنوز به اهداف اعلام شده خود نرسیده است و اکثر رهبران ارشد حماس آزاد هستند. این در حالی است که مقامات نظامی اسرائیل اوایل این هفته تخمین زدند که هنوز حدود ۱۲۰ گروگان در اسارت به سر می‌برند و گمان می رود حدود ۷۰ نفر از آنها هنوز زنده هستند.

به گفته مقامات بهداشتی در نوار غزه، از زمان آغاز جنگ بیش از ۳۷ هزار نفر در غزه کشته شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا