جهان

شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر روز دوشنبه ۱۰ ژوئن، یک جلسه رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از پیشنهاد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند، برگزار کرد.

ایالات متحده متن این پیش نویس را روز یکشنبه پس از شش روز مذاکره با اعضای شورای ۱۵ عضوی امنیت نهایی کرد. ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند و هیچ کشوری رأی منفی نداد. تنها روسیه به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

قطعنامه تصویب شده درباره قبول پیشنهاد آتش بس جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست که خود دولت آمریکا می‌گوید اسرائیل آن را پذیرفته است. این قطعنامه از حماس که در ابتدا گفته بود به این پیشنهاد «مثبت» نگاه می‌کند، می‌خواهد که این پیشنهاد سه مرحله‌ای آتش‌بس را بپذیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت برخی دیپلمات‌ها پیش از رأی‌گیری درباره این که روسیه و چین در برابر این قطعنامه از حق وتو استفاده کنند یا نه، ابراز تردید کرده بودند.

در شورای امنیت سازمان ملل، یک قطعنامه برای تصویب، به رأی موافق دست‌کم ۹ عضو و عدم وتوی اعضای دائمی یعنی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین یا روسیه نیاز دارد.

جو بایدن در تاریخ جمعه ۳۱ مه یک طرح آتش بس سه مرحله‌ای را ارائه کرد و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در شورای امنیت به رأی گذاشته شد، از این طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس حمایت می‌کند.

در این قطعنامه اعلام شده که «اسرائیل آن را پذیرفته است و از حماس نیز می‌خواهد که آن را بپذیرد». قطعنامه همچنین از هر دو طرف درگیری غزه می‌خواهد که «شرایط آن را بطور کامل و بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند».

در طرح ۳۱ مه بایدن در مورد پیشنهاد آتش‌بس جدید آمده بود که این آتش‌بس با یک توقف اولیه شش ماهه نبرد با آزادی گروگان‌ها در ازای اسرای فلسطینی، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه و بازگشت غیرنظامیان به فلسطینی به تمام مناطق در این قلمرو آغاز می‌شود.

مرحله اول همچنین مستلزم توزیع ایمن کمک‌های بشردوستانه «در مقیاس سراسری در نوار غزه» است که به گفته بایدن منجر به ورود روزانه ۶۰۰ کامیون حامل کمک به غزه می‌شود.

قطعنامه می‌گوید که مرحله دوم، با توافق اسرائیل و حماس شامل «پایان دائمی خصومت‌ها در ازای آزادی همه گروگان‌های دیگری که هنوز در غزه گرفتار مانده‌اند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه» خواهد بود.

مرحله سوم نیز شامل «یک طرح بزرگ بازسازی چند ساله برای غزه و بازگرداندن اجساد گروگان‌هایی که هنوز در غزه مانده‌اند به خانواده‌هایشان» است.

این قطعنامه همچنین تصریح می‌کند که «اگر مذاکرات برای اجرای مرحله اول این طرح بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس نیز ادامه خواهد یافت».

ریاض المالکی، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه به یک ایستگاه رادیویی محلی گفته بود که تا کنون در این باره «سیگنال‌های مثبتی» دیده شده و امیدوار است که «این پیشنهاد پذیرفته شود».

ماه‌هاست که مذاکره‌کنندگانی از ایالات متحده، مصر و قطر در تلاش برای میانجی‌گری با هدف برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

حماس می گوید خواستار پایان دائمی جنگ در نوار غزه و عقب نشینی اسرائیل از این منطقه است. اسرائیل نیز که در تلافی حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شبه نظامیان فلسطینی درگیر این نبرد شده، می گوید تا نابودی قابلیت‌های نظامی و حکومتی این گروه به نبرد ادامه خواهد داد.

در جریان حمله بامداد شنبه ۷ اکتبر به نواحی جنوبی اسرائیل، بیش از ۱۲۰۰ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند کشته شدند و شبه نظامیان فلسطینی حدود ۲۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند.

گفته می شود بیش از ۱۰۰ گروگان همچنان در غزه اسیر هستند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا