افغانستان

رییس اداره اطلاعات خارجی آلمان: کابل نباید همزمان با خروج نیروهای خارجی به دست طالبان سقوط می‌کرد.

پس از نزدیک به سه سال از سلطه دوبار طالبان بر افغانستان، برونو کال، رییس اداره اطلاعات خارجی آلمان اعتراف کرده که ارزیابی وی از سرعت تصرف کابل توسط این گروه «اشتباه» بوده است.

فاز.نت پنج‌شنبه‌شب، ۱۴ سرطان، گزارش داده که کال از سوی کمیته تحقیقات «بوندستاگ» آلمان به دلیل ارزیابی «نادرست» از سرعت پیشروی طالبان در کابل و سقوط این شهر، مورد بازجویی قرار گرفته است.

وی در مورد پیشروی طالبان در کابل اعتراف کرده است: «آن‌چه که ما درست پیش‌بینی نکردیم این بود که فیلم‌نامه تا آخرین سانتی‌متر تمام شد.»

به گفته وی، کابل بدون درگیری به طالبان واگذار شده بود و این گروه در آخرین روز هفته دوم ماه آگست ۲۰۲۱ به سرعت این شهر را تصرف کرد.

رییس اداره اطلاعات خارجی آلمان به این کمیته خاطرنشان کرده است که وی مانند سایر سرویس‌های مخفی حاضر در محل، تصور می‌کرد که نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر مقاومت می‌کنند و بلافاصله تسلیم نمی‌شوند.

بربنیاد پیش‌بینی وی، شهر کابل نباید همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان به دست طالبان سقوط می‌کرد.

کال افزوده است که وی در آن زمان سقوط کابل را با توجه به کنترل مراکز ولایات توسط طالبان و همچنان خروج نیروهای امریکایی و سفارتخانه‌ها پیش‌بینی کرده بود.

این مقام آلمانی گفته است که وی در آن زمان به وزارت امور خارجه این کشور هشدار داده بود که در صورت تصرف زودهنگام مراکز ولایات توسط طالبان و همچنان خروج نیروهای امریکایی از کابل، ارزیابی‌اش «نادرست» ثابت خواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رییس اداره اطلاعات آلمان طی نزدیک به سه سال گذشته از سوی منتق

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا