افغانستان

عفو بین‌الملل: طالبان به شکنجه و آزار جنسی زنان پایان دهند

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از ادامه نقض حقوق زنان توسط طالبان در افغانستان، از این گروه خواسته است که به «شکنجه و آزار جنسی» زنان پایان دهد.

این سازمان روز شنبه، ۲۳ سرطان، در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که طالبان مرتکب نقض حقوق زنان، از جمله قتل، مجازات بدنی و بازداشت خودسرانه شده‌اند.

عفو بین‌الملل افزوده است: «نقض‌ها و سوء‌استفاده‌های حقوق بشر، از جمله مجازات بدنی، قتل‌، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، آزار جنسی زنان و محرومیت از تحصیل باید پایان یابد.»

طالبان طی نزدیک به سه سال گذشته بارها از سوی نهادهای بین‌المللی حقوق بشری متهم به نقض حقوق زنان در کشور شده‌اند.

این گروه پس از تسلط دوباره بر افغانستان، در کنار قتل، بازداشت و شکنجه شهروندان صدها مرد و زن را نیز به اتهام داشتن رابطه خارج از ازدواج در ملای عام شلاق زده است.

 

این در حالی است که چهارشنبه گذشته هم عفو بین‌الملل در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد عملکرد وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در برابر شهروندان افغانستان گفته بود که این گروه باید به نقض «فاحش» حقوق بشر در کشور پایان دهد.

 

به گفته عفو بین‌الملل، گزارش سازمان ملل نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان را آشکار کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا