افغانستاناخبار صحت

داکتران بدون مرز: خانواده‌ها در افغانستان هزینه انتقال بیماران به مراکز صحی را ندارند

سازمان داکتران بدون مرز (ام‌اس‌اف) با اشاره به بحران اقتصادی در افغانستان زیر سلطه طالبان، می‌گوید که برخی از خانواده‌ها حتا هزینه انتقال بیماران‌شان به مراکز صحی را ندارند.

ام‌اس‌اف روز سه‌شنبه، ۲۶ سرطان، در بیانیه‌ای نگاشته است که تقریباً همه کودکان برخی از روستاهای مناطق دوردست کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند.

این سازمان که در زمینه تداوی کودکان مبتلا به سوءتغذیه در هرات، قندهار و هلمند فعالیت می‌کند، به نقل از زنان خانواده‌ها گفته است که آنان حتا پولی برای انتقال بیمارشان به مراکز صحی ندارند.

رویا، مادری که فرزندش دو هفته در یکی از مراکز صحی مربوط به داکتران بدون مرز بستری بود، گفته است که به دلیل وضعیت بد اقتصادی، تقریباً همه کودکان در روستای وی از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

فاطمه، یک دیگر از این زنان افزوده است: «آنان [باشنده‌گان روستا] حتا ۵۰ یا ۱۰۰ افغانی کرایه موتر ندارند تا فرزندان‌شان را برای درمان به این‌جا [مرکز صحی] بیاورند.»

برخی از مادران به داکتران بدون مرز گفته‌اند که به دلیل تغذیه ناکافی، قادر به تولید شیر برای نوزادان‌شان نیستند.

یکی از این مادران تصریح کرده است: «وقتی او [فرزندش] به دنیا آمد، سالم بود، اما من شیر کافی نداشتم. شیرخشک نوزادم را بیمار کرد.»

با این حال، سازمان داکتران بدون مرز خاطرنشان کرده که این سازمان سال گذشته میلادی برای ۱۰ هزار و ۴۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در هرات، قندهار و هلمند خدمات صحی ارایه کرده است.

این سازمان همچنان گفته که از آغاز سال ۲۰۲۴ تا ماه اپریل گذشته برای شش هزار و ۹۰۰ کودک در هرات و قندهار خدمات صحی ارایه شده است.

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، توانایی اقتصادی خانواده‌ها به‌شدت کاهش یافته که این امر سبب افزایش سوءتغذیه در میان کودکان شده است.

این در حالی است که ماه گذشته خورشیدی برنامه جهانی غذا (دبلیواف‌پی) اعلام کرده بود که سه میلیون کودک در افغانستان به بیماری سوءتغذیه مبتلا هستند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا