افغانستان

اتحادیه اروپا: بحران آب در افغانستان رو به گسترش است

ماموریت اتحادیه اروپا در کابل از افزایش بحران آب در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که خشکسالی، آلودگی و استفاده بیش از حد آب، ارزشمندترین منابع مردم را تهدید می‌کند.

این اتحادیه روز (شنبه ۶ اسد) در شبکه اجتماعی ایکس بر لزوم حفاظت از دریاچه‌ها و آب‌های زیرزمینی برای نسل‌های آیندۀ افغانستان تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا افزوده است: “ما با هم می‌توانیم یک افغانستان و جهان امن در برابر مشکلات آبی بسازیم.”

کارشناسان حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گویند که به دلیل خشکسالی‌های مداوم سه دهه اخیر در این کشور، استفاده از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری مزارع زراعتی در افغانستان بسیار افزایش یافته و در بسیاری از نقاط کشور سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است.

به گفتۀ این کارشناسان، به دلیل جنگ‌های طولانی در افغانستان در سه دهه گذشته، عدم تطبیق قوانین در زمینه استفاده از آب‌های زیرزمینی نیز منجر به استفاده خودسرانه مردم از منابع آب زیرزمینی شده است، طوری که مخازن آب در بسیاری از نقاط کشور مانند چاه‌ها و چشمه‌ها خشک شده از همین‌رو مردم با استفاده از تکنالوژی جدید برای آبیاری به حفر چاه‌های عمیق روی آورده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

یک نهاد ارزیابی‌کنندۀ نیازهای بشری در شرایط اضطراری و بحران‌های پیچیده موسوم به (ACAPS) مستقر در سویس با نشر گزارشی از پیامدهای گستردۀ خشکسالی در تمام عرصه‌های زندگی مردم در افغانستان هشدار داده است.

این نهاد گفته است که خشکسالی معیشت و دسترسی به غذا و آب را تهدید می‌کند و در کنار آن نگرانی‌هایی را در زمینۀ آوارگی، سلامتی و بهداشت، حفاظت، امنیت و ثبات در این کشور به دنبال دارد.

گزارش گفته است که خشکسالی، زراعت، امنیت غذایی و معیشت میلیون‌ها افغان را به ویژه در ولایات شمالی، شمال غربی و مرکزی کشور تهدید می‌کند و بر اساس شاخص شدت خشکسالی افغانستان، نزدیک به نیمی از ولسوالی‌های این کشور به عنوان “خطر بسیار بالا” و “خطر زیاد” طبقه‌بندی شده اند.

این نهاد هشدار داده است که “خشکسالی یک ضریب خطر است و تاثیر آن بر ابعاد مختلف بشردوستانه هم بدتر شده و هم با مسایل موجود، مانند افزایش جمعیت، به ویژه با افزایش اخیر بازگشت از پاکستان و ایران، تشدید می‌شود.”

در گزارش آمده است که خشکسالی در افغانستان ناشی از تعاملات پیچیده بین عوامل اقلیمی و عوامل انسانی است و به محرک اصلی نیازهای بشردوستانه در سراسر این کشور تبدیل شده است.

ذخیره‌ سازی و مدیریت ضعیف آب، چالش‌ها در مدیریت و حاکمیت زمین، مصرف ناپایدار آب، و تخریب محیط زیست – به دلیل محدودیت‌های مالی و تخنیکی قابل توجه که حکومت طالبان بیشتر به آن توجه نکرده است، از جمله عوامل تداوم تاثیرات خشکسالی در این گزارش بیان شده است.

ملل متحد گفته است که افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر و دارای آمادگی کم برای رسیدگی به تاثیرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و در حال حاضر رتبه هشتم را در شاخص خطر تغییرات اقلیمی دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا