افغانستان

سازمان بین‌المللی مهاجرت: طی سه ماه گذشته بیش از ۸۵۸ هزار تن از ایران و پاکستان به کشور بازگشته‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که از ماه اپریل تا جون سال روان، ۸۵۸ هزار و ۱۷۰ تن از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته و ۵۳۲ هزار و ۸۵۴ تن نیز به این کشورها مهاجرت کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان، با نشر گزارش سه‌ماهه‌اش آمار داده که ۵۶ درصد از این افغان‌ها به‌گونه اجباری، ۴۶ درصد به‌طور داوطلبانه و ۳۹ درصد نیز به دلیل مشکلات اقتصادی از ایران بازگشته‌اند.

براساس این گزارش، ۷۴ درصد از افغان‌ها به‌طور داوطلبانه و ۱۹ درصد نیز به دلیل ناامنی و نبود حفاظت جانی از پاکستان بازگشته‌اند.

طبق گزارش، بسیاری از زنان افغان به دلیل احساس ناامنی در ایران و پاکستان به کشور خود بازگشته‌اند.

این سازمان افزوده که این آمارها پس از گفت‌وگو با بیش از ۸۱ هزار افغان در گذرگاه‌های تورخم، اسپین‌بولدک، اسلام‌قلعه، ابونصر فراهی، انگور اده و دندپتان نشر شده است.

در گزارش آمده است: «تردد مکرر در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان زیر تأثیر عوامل مختلفی در چند دهه گذشته بوده است. اتباع افغانستان نه‌تنها به دنبال فرصت‌های اقتصادی، حفاظت و امنیت بین‌المللی در این کشورها هستند؛ بلکه اغلب به خاطر صحت و دلایل دیگر به دیدار خانواده می‌روند یا در سفرهای کوتاه‌مدت شرکت می‌کنند.»

با وجود تلاش‌ نهادهای حقوق بشر برای حمایت از مهاجران و پناه‌جویان، روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان و ایران ادامه دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا