افغانستان

طالبان کار ساخت جاده معدن مس عینک را آغاز کردند.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان از آغاز کار ساخت جاده به سمت معدن مس عینک در ولایت لوگر خبر داده است.

این دفتر با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که کار اعمار این جاده امروز (چهارشنبه، ۳ اسد) با حضور عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ چین و سفیر آن کشور در کابل و شماری دیگر از مقام‌های ارشد طالبان آغاز شده است.

عبدالغنی برادر در سخنرانی خود، پروژه‌ی مس عینک را یکی از پروژه‌های «مهم و حیاتی» خوانده و گفته است که «زمان زیادی از این پروژه ضایع شده است و اکنون باید به زودترین فرصت کار عملی آن آغاز شود.»

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان به مسئولان شرکت قراردادی مس عینک گفته است: «حین پروسس برای از بین بردن مواد سمی، مواد کافی در افغانستان وجود دارد. این مشکل به‌طور کامل حل شده و هیچ مانع برای آغاز کار عملی پروژه وجود ندارد.»

او افزوده است که به بانک مرکزی نیز دستور داده شده است که در قسمت انتقال پول پروژه با شرکت قراردادی همکاری کند.

معدن مس عینک بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. این معدن در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر قرار دارد.

قرارداد استخراج این معدن در سال ۲۰۰۸ میان دولت پیشین افغانستان به رهبری حامد کرزی با یک شرکت چینی امضا شد.

براساس این قرارداد که برای ۳۰ سال است، قرار بود کار عملی استخراج آن پنج سال پس از امضای قرارداد آغاز شود؛ اما با گذشت نزدیک به ۱۶ سال تا اکنون کار عملی آن آغاز نشده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا