افغانستان

یونسکو: جامعه جهانی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‎‌روی دختران افغانستان بسیج شود

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) گفته است که جامعه جهانی باید برای بازگشایی بی‌قید‌وشرط مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و زنان افغان بسیج شود.

 

این سازمان دیروز (پنج‌شنبه، ۲۵ اسد) در بیانیه‌ای به مناسبت سومین‌ سالروز سلطه طالبان بر افغانستان گفته است که این کشور تنها کشور در جهان است که تحصیلات متوسطه و عالی را برای دختران و زنان ممنوع کرده است.

 

یونسکو افزوده است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر افغان به عمد از تحصیل محروم شده‌اند. همچنین دسترسی به آموزش ابتدایی نیز به‌شدت کاهش یافته است و ۱.۱ میلیون دختر و پسر نسبت به گذشته کمتر به مکتب می‌روند.

 

آدری آزولی، مدیرکل یونسکو گفته است: «امروز افغانستان تنها کشور در جهان است که دسترسی دختران بالای ۱۲ سال و زنان به تحصیل را ممنوع کرده است. این وضعیت باید به همه ما مربوط باشد، حق آموزش قابل مذاکره یا خدشه نیست.»

 

او تأکید کرده است که جامعه جهانی باید برای بازگشایی بی‌قیدوشرط مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و زنان افغان بسیج شود.

 

یونسکو اضافه کرده است که سه سال پس از سقوط کابل، اطلاعات جدیدی را منتشر می‌کند که گواه وخامت وضعیت آموزشی در افغانستان است.

 

به گفته این سازمان، در نتیجه ممنوعیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان از سال ۲۰۲۱، حداقل ۱.۴ میلیون دختر عمداً از دسترسی به آموزش متوسطه محروم شده‌اند.

 

به گفته‌ی یونسکو، این آمار افزایش ۳۰۰ هزار نفری نسبت به شمارش قبلی در اپریل ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. با افزایش تعداد دخترانی که هر سال به سقف سنی ۱۲ سال می‌رسند، به تعداد دختران محروم از آموزش نیز افزوده می‌شود.

 

این سازمان اضافه کرده است: «اگر دخترانی را اضافه کنیم که قبل از اعمال این ممنوعیت‌ها از تحصیل بازمانده بودند، اکنون تقریباً ۲.۵ میلیون دختر در کشور از حق تحصیل محروم هستند که ۸۰ درصد از دختران در سن مکتب افغانستان را تشکیل می‌دهند».

 

یونسکو گفته است که طالبان در سه سال گذشته دو دهه پیشرفت در زمینه آموزش و پرورش در افغانستان را از بین برده‌اند و اکنون آینده یک نسل کامل در خطر است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا