افغانستان

در هفت ماه گذشته ۲۰ افغان در ایران اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی نوشت که در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۳۰۰ نفر در ایران اعدام شدند.

طبق این گزارش، ۲۰ افغان، ۴۲ بلوچ، ۲۰ کُرد، یک عراقی و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هفت ماه گذشته بوده‌اند.

در این گزارش که روز شنبه ۱۳ اسد منتشر شده، آمده است که ۱۷۲ نفر از افراد اعدام شده طی این بازه زمانی، بابت اتهام‌های مربوط به مواد مخدر و ۱۱۰ تن به اتهام قتل اعدام شدند.

طبق این گزارش، اجرای حکم اعدام ۱۵ نفر با اتهام‌های امنیتی (محاربه، بغی و افساد فی‌الارض) پنج نفر با اتهام جاسوسی برای اسرائیل، پنج نفر در ارتباط با گروه‌های اهل‌سنت و سه تن با اتهام تجاوز به عنف، صورت گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرد پس از یک کاهش نسبی در اجرای احکام اعدام در حد فاصل مرگ ابراهیم رئیسی و پایان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری (۳۰ ثور تا ۱۵ سرطان)، تعداد اعدام‌ها در ماه جولای (۱۱ سرطان تا ۱۰ اسد) به دست‌کم ۴۹ نفر رسید که احکام ۳۶ نفرشان در ۱۱ روز پایانی ماه اجرا شد.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به تشدید اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران هشدار داده و خواهان توجه خاص جامعه جهانی به مساله اعدام در ایران شده است.

سازمان حقوق بشری هەنگاو نیز پیشتر از اجرای مخفیانه حکم اعدام یک افغان به نام گلاب‌شاه نورزهی به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان بندرعباس ایران خبر داده بود. طبق این گزارش، او سحرگاه سه‌شنبه ٢ اسد ۱۴۰۳ اعدام شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا