افغانستان

وزیر تحصیلات طالبان: سوال درباره‌ تحصیل دختران تا امر ثانی تعلیق است

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک نشست خبری در کابل در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ تحصیل دختران گفت طوری که تحصیل دختران تا امر ثانی معطل است، پرسیدن درباره‌ آن نیز تعلیق است.

طالبان در ماه قوس ۱۴۰۱ دروازه‌ی دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند. در آن زمان وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که تحصیل زنان تا امر ثانی تعلیق شده است. مکاتب نیز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی تعطیل است.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در نشست خبری امروز (شنبه، ۴ سنبله) در مرکز رسانه‌های حکومت این گروه گفت که «تا اکنون به آن حالتی نرسیده‌ایم که دروازه‌ی دانشگاه یا مکاتب را به‌روی طبقه‌ی اناث بار دیگر باز کنیم».

او افزود: «در این مسأله جواب کوتاه این است که طوری که تعلیم تا امر ثانی معطل است، سؤال [درباره‌‌ی آن] نیز تا امر ثانی معطل است.»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان افزود که جهان هم بر مسأله‌ی تحصیل دختران تمرکز کرده، اما این موضوع باعث تردید او شده است.

ندیم گفت: «از یک‌سو امت اسلامی زیر آتش است، از سوی دیگر کودکان و زنان می‌سوزند، حق زندگی به آنان داده نمی‌شود، هیچ‌کس در این مورد صدایی بلند نمی‌کند؛ اما در مورد کشور من که در هر زمینه‌ای ۹۰ درصد پیشرفت داریم و ۹۰ درصد حقوق زنان داده شده است، مردم فقط روی یک نقطه متمرکز شده‌اند که چرا آموزش عصری برای زنان باز نمی‌شود؟»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در بخش دیگر از اظهارات خود ادعا کرد که فیصله‌ی این گروه درباره‌ی تحصیل دختران در «تضاد با اسلام‌، عننه‌ی افغانستان و ظلم بر مسلمانان نیست».

او مدعی شد که تحقیقات علما درباره‌ی تحصیل دختران جریان دارد و اگر در این تحقیقات ثابت شود که تحصیل زنان تحت چه شرایط جایز است، به زنان اجازه‌ی تحصیل داده می‌شود.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان اضافه کرد که اگر کسی در روشنایی فقه حنفی، تحصیل زنان را در کتابی ثابت می‌تواند به وزارت او مراجعه کرده و با وی بحث کند. او گفت که با تطبیق «آیات و روایات عمومی» بر تحصیل زنان، مسأله حل نمی‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا