افغانستان

اوچا: افغانستان یکی از پنج مکان خطرناک در جهان برای امدادگران است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، افغانستان زیر سلطه طالبان را یکی از پنج مکان «خطرناک» در سطح جهان برای امدادگران اعلام کرده است.

اوچا روز دوشنبه، ۲۹ اسد، در بیانیه‌ای نگاشته که به‌رغم کاهش جنگ پس از آگست ۲۰۲۱ در افغانستان، اما محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان از سوی طالبان، کارمندان نهادهای کمک‌کننده را با چالش‌ جدی روبه‌رو کرده است.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات محدودکننده طالبان که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد، دسترسی آنان را به آموزش، زنده‌گی اجتماعی، خدمات و اشتغال، از جمله کارهای بشردوستانه محدود و موانع قابل توجهی را ایجاد می‌کند که امدادگران باید همیشه برای ادامه کار خود از این چالش‌ها عبور کنند.»

براساس بیانیه، در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار کارمند نهادهای مددرسان بین‌المللی در بخش‌های مختلف، از جمله آموزش، صحت، ماین‌روبی و کمک‌های غذایی در کشور کار می‌کنند.

اوچا تصریح کرده است که کارمندان نهادهای بین‌المللی طی سال ۲۰۲۳ به ۳۲.۱ میلیون تن در افغانستان خدمات ارایه کرده‌اند.

بربنیاد بیانیه، در این مدت ۲۶.۳ میلیون تن از کمک‌های غذایی و معیشتی، ۱۶.۵ میلیون تن از خدمات صحی و درمانی و ۹.۹ میلیون دیگر از خدمات آب آشامیدنی صحی بهره‌مند شده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل خاطرنشان کرده است که در کنار این، سال گذشته میلادی ۵.۷ میلیون کودک و زن باردار یا شیرده حمایت تغذیه، ۳.۵ میلیون کودک خدمات حفاظتی، دو میلیون کودک خدمات آموزشی و یک میلیون کودک سرپناه اضطراری و اقلام غیرغذایی دریافت کرده‌اند.

طبق اطلاعات اوچا، قرار است نهادهای کمک‌کننده در سال جاری میلادی به ۱۷.۳ میلیون فرد نیازمند در کشور در بخش‌های مختلف کمک‌رسانی کنند.

این نهاد بین‌المللی بار دیگر از عدم بودجه کافی برای کمک‌رسانی به نیازمندان در کشور ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که اوچا چند روز پیش نیز اعلام کرد که افغانستان زیر سلطه طالبان با یک «بحران انسانی وخیم» روبه‌رو است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا