افغانستان

طالبان: با ایجاد مراکز جدید، زمان دریافت پاسپورت کمتر شده است

ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخله حکومت طالبان اعلام کرده است که با راه اندازی سه مرکز جدید توزیع پاسپورت در کابل، روند توزیع پاسپورت تسریع شده است.

نورالله پتمن، سخنگوی این اداره، در خبرنامه‌ای که «سه شنبه ۱۶ اسد» به رسانه‌ها ارسال فرستاده است، گفت که در حال حاضر متقاضیان پاسپورت می‌توانند به صورت آنلاین در سه شعبه جدید نیز ثبت نام کنند.

پتمن افزود که هفته‌ای یکبار وبسایت این مراکز برای ثبت نام آنلاین باز می‌شود و به متقاضیان پاسپورت تاریخ مراجعه به صورت آنلاین داده می‌شود و پس از مراجعه به این مراکز در تاریخ مشخص شده، متقاضی می‌تواند در یک هفته پاسپورت خود را به دست آورد.

او گفته است: “هم‌زمان با تکمیل ثبت نام، برای تمامی متقاضیان تاریخ مراجعه از طریق سیستم مشخص می‌شود و تمامی متقاضیان باید پس از تسلیم تعرفه در بانک، در تاریخ تعیین‌شده خود به شعبه مربوط مراجعه کنند.”

ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان به تاریخ ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) در نزدیک ساختمان پارلمان سابق در دارالامان، در بلاک‌های شاداب ظفر در قلعه زمان خان و در تعمیر قدیمی ریاست حقوقی وزارت عدلیه در تنگی ترخیل سه مرکز جدید توزیع پاسپورت را باز کرد.

عبدالکریم حسیب مدیر عمومی ریاست پاسپورت حکومت طالبان در آن زمان به خبرنگاران گفت که هر اداره روزانه درخواست دوهزار متقاضی پاسپورت را می‌پذیرد.

ریاست عمومی پاسپورت می‌گوید که در حال حاضر روزانه در سراسر افغانستان تا ۱۲هزار پاسپورت به متقاضیان توزیع می‌شود. بر اساس معلومات این مرکز در یک سال گذشته تا دو میلیون نفر پاسپورت جدید گرفته اند.

طی سال‌های اخیر از یک سو شهروندان افغان که از افغانستان به خارج می‌روند به گونه‌ای بی‌سابقه افزایش یافته است و از سوی دیگر گرفتن پاسپورت جدید در این کشور به موضوعی دشوار تبدیل شده و ماه‌ها طول می‌کشد.

اگرچه روند توزیع پاسپورت در کابل و ولایت‌های از ابتدای سال ۱۴۰۲ ادامه دارد، اما در جریان سال ۱۴۰۱، هم‌زمان با توقف توزیع پاسپورت از سوی ریاست عمومی پاسپورت طالبان، متقاضیان برای گرفتن پاسپورت با هزینه هنگفت به بازار سیاه روی آورده بودند.

برخی از متقاضیان گذرنامه مدعی شدند که کمیشن‌کاران در ازای دریافت مبلغ هنگفتی به آنان پاسپورت فراهم می‌کند.

گزارش‌های هم نشر شد که قیمت یک جلد پاسپورت در بازار سیاه از دوهزار تا چهارهزار دالر رسیده است.

اما ریاست پاسپورت حکومت طالبان مدعی است که اصلاحاتی را در این اداره به میان آورده و جلو کمیشن‌کاران پاسپورت و مقامات فاسد در این اداره به شدت گرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا