افغانستان

یوناما: قانون امر به معروف، تعامل جهان با طالبان را دشوارتر خواهد کرد

نمایندگی ملل متحد در افغانستان با ابراز نگرانی از قانون جدید طالبان گفت محدود کردن بیشتر حقوق مردم و نگهداشتن آن‌ها در ترس دایمی تعامل جامعه جهانی با طالبان را دشوارتر خواهد کرد. یوناما از طالبان خواست درباره برخی از ماده‌های این قانون توضیح دهد.

یوناما روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: جامعه بین‌المللی با حسن نیت به‌ دنبال «تعامل سازنده» با مقام‌های حاکم است. جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و رفاه ببیند، جایی که افغان‌ها در آینده خود سهم داشته باشند و دارای حقوق باشند،‌ نه اینکه صرفا تحت انضباط باشند. محدود کردن بیشتر حقوق مردم افغانستان و نگهداشتن آن‌ها در ترس دایمی، دستیابی به این هدف را دشوارتر خواهد کرد.»

یوناما روز شنبه در بیانیه‌ای گفت که قانون ۳۵ ماده‌ای «امر به معروف و نهی از منکر» که به تازگی از سوی رهبری طالبان به تصویب رسیده، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رفتار شخصی افراد وضع می‌کند و در عین حال اختیارات تنفیذی وسیعی را به محتسبین این وزارت می‌دهد.

رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر یوناما در کابل گفت: این یک نگاه ناراحت‌کننده برای افغانستان است، جای که محتسبین اختیارات نامحدودی برای تهدید و بازداشت افراد بر اساس فهرست‌های وسیع و گاهی مبهم از تخلفات دارند.»

خانم اوتونبایوا گفت که این قانون، محدودیت‌های قبلی را شدیدتر کرده و حتا صدای زنان در بیرون از خانه را یک تخلف اخلاقی شمرده است.

در بیانیه یوناما آمده که قانون جدید همچنین با چشم‌پوشی کامل از تنوع جامعه مذهبی افغانستان، تاثیرات نگران‌کننده‌ای بر آزادی‌های مذهبی در این کشور دارد، محدودیت‌های که کار خبرنگاران و رسانه‌ها نیز متاثر می‌کند.

یوناما گفته که افغان‌ها نباید به دلیل صرفا دیر رسیدن به نماز یا نگاه کردن به صورت زنی که عضو خانواده‌اش نیست یا به همراه داشتن عکس عزیزان‌شان مجازات شوند.

در بخشی از بیانیه طالبان آمده است که این سازمان، در حال بررسی تاثیر آن مردم افغانستان و کمک‌‌های بشردوستانه بین‌المللی به این کشور است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا